Direktlänk till inlägg 14 februari 2010

Vad händer ombord på HMS Carlskrona?

Av Susan Öhrstedt - 14 februari 2010 14:46

Denna vinter har det varit mycket is i hamnen som har gjort att vi har haft lite problem att komma ut och in till kajen.

   

Här en bogserbåt som kör itu isen i hamnen så vi lättare ska komma ut .

Annars har det mest varit olika övningar med helikoptern.

     

Olika fast sättningsmetoder för lång förvaring och kortare förvaring på plattan.

 

Men även sjukvårdsövningar med hur man tar ut och tar om hand om piloten på bästa sätt.

 

Så här ser vår utrustning (det är inte Patrik på bilden) ut som vi har just nu men den ska vi förhoppningsvis inte ha nere i Adenviken för den är ganska varm, och om man ska stå i solen när det är 30 grader varmt så tar det inte så lång tid innan värmen tar ut sin rätt. Det är en kombinerad överlevnadsdräkt med en rökdyksdräkt. Så den tål dels värme men är samtidigt vattentät och har inbyggd flytväst. Vi får se hur den nya dräkten ser ut när den kommer, om den kommer i värsta fall får vi använda det som vi har.




Men så klart är det inte bara vi som övat på helikopterplattan utan alla har övat på sina tjänster som t.ex artilleristerna har skjutit en massa med kanonerna och våra olika kulsprutor. Vi har samtidigt haft flera övningar för skyddstjänsten ombord, hur vi ska göra vid brand eller vatteninträngning .


Vid tangenterna Patrik


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards