Alla inlägg under juni 2012

Av Susan Öhrstedt - 29 juni 2012 18:54

Det var en gång en liten flicka utan några bekymmer och hälsoproblem. Sen så växte flickan och livet drabbade henne många gånger på både negativt och positivt sätt. Flickan som nu är en kvinna bär på mycket i sitt bagage men är oerhört positiv till livet ändå. Den kvinnan tycker däremot att hennes självförtroende har fått en rejäl törn pga detta med fibromyalgin. Att det skulle sätta såna spår hade kvinnan inte alls tänkt sig men kämpar på med livet mitt i livet. Kvinnan funderar mycket över framtiden med tankar om sitt jobb, fritid, man, barn, hus och trädgård. Det är inte ovanligt att man reflekterar över dessa saker men kvinnan känner att det överskuggas många gånger av hennes verklighet. Det är en förnuftig, realistisk och en-som-inte-grottar-ner-sig-för-mycket kvinna, även om hon drömmer sig bort ofta som har dessa tankar. Men emellanåt så inser kvinnan att det är just NU som hon måste ta för sig av livet för vem vet vad morgondagen för med sig. Så på ett sätt har kvinnan blivit tydligare mot sig själv och omgivningen men är inte så självsäker som tidigare och det tycker kvinnan är svårt. Trots motstridiga tankar och viss oro för framtiden har kvinnan ändå hopp om framtiden och tänker fortsätta vara en i grunden positiv person.


 

Pioner är en utav kvinnans favoritblommor ;)      

Av Susan Öhrstedt - 26 juni 2012 19:47

Jag går och drömmer och planerar en resa som min man och jag ska göra i Augusti :) Särskilt skönt att ha detta att se fram emot när så många börjar gå på semester nu på jobbet. Så Rom här kommer vi! 5 dagar blir vi där och ska ta det lungt om dagarna eftersom vi bor mitt i smeten och har så nära till allting. Skulle tro att det är ca 500 m till Colloseum och ca 750 m till Fontana di Trevi. Verkar vara varmt i augusti med snittemp på 31 grader så det blir mycket gelato för Patriks del att svalka sig med, eller kanske för min del också om de har sorbet. Måste börja lära mig lite fraser på Italienska men framför allt kunna fråga om maten är mjöl och mjölkfri. Lär bli mycket parmaskinka, tomater, oliver och melon för min del. Mums :) (och så lite vin på det).

Från Italiano till Sverige...något motvilligt eftersom huset känns rått och regnet nog hänger i luften (igen). Så glad då jag kunnat äta lunch och middag precis som vanligt idag utan att få ont i magen. Det är så skönt när livet vänder igen till det bättre :) och nyss blev jag ännu gladare då Tyra precis informerade mig om att det ska börja nya avsnitt av Big Bang Theory!


 

Mina blåa bergsvallmo som blommar i asiat-delen. Hoppas den fröar av sig ordentligt så det blir många fler eftersom jag tycker att den är så oerhört vacker. Den ser ut som skirt och skört smällkaramellpapper som kommer lösas upp närsom helst av regnet.



Av Susan Öhrstedt - 24 juni 2012 18:56

Vad finns det annat att göra än att ta det lungt idag då jag hade kramp i magen mellan 1 och 6 inatt än att blogga. Det som är bra med mina IBS-skov är att jag inte kan få i mig så mycket mat och brukar då gå ner i vikt ;) Men ska försöka få ner något mer fast föda efter bloggandet. Levt på ett glas havrechokladmjölk, en kopp te och lite glass idag.

Har också passat på att fota ute i trädgården mellan regnskurarna. Det arbete som man lagt ner i köksträdgården börjar betala tillbaka igen. Fast egentligen gillar jag mest att se saker växa och kan ibland glömma att skörda :)



 

Alldeles nyskördade jordgubbar på en kola-dajm-tårta gjord för mig som inte tål mjöl och mjölk. Den blev supergod, tack Tyra (som vi åt igår). Blev en skörd på 4 -5 l och det var vår första skörd för i år. Inte så söta som vanligt då solen lyst för lite här men jodgubbar går alltid ned.




     

Två bilder över växthuset och som ni kan se på mittenbilden växer tomaterna bra, har 4 sorters basilika mellan dom. I år har jag 14 sorters tomater och det ska bli spännande att ha smakprovning på dessa sen. Men i den andra bädden växer det mindre bra. Har de senaste åren haft otur med gurkplantorna då de ska planteras i växthuset. Jag gör enligt konsten alla regler men.... 

Skördade temynta och oregano igår som nu ligger på tork i min olle. Ser fram emot att gör mitt eget myntate se.



 

Närbild över köksträdgården. Löken tar sig bra i år men mina kronärtskockor dog i vintras trots att jag hade den svenska sorten Herrgård. Ja, ja bara till att köpa nya plantor igen.



 

Det närmaste landet är det morötter och ringblommor i, sen jordgubbar, örter, vilooasen (som vi kallar den), lök, rädisor och majs, potatis och i landet längst bort är det lite blandat:

potatis, bönor/ärtor, sötfänkål, purjolök, kålrabbi, spenat, palsternacka, rödbetro, dill, persilja, rotpersilja och en och annan ringblomma. Glömde räkna upp växter som finns i köksträdgården också: så som gräslök, hammar/luftlök, skräppa, oregano, myntor, citronmellis, galia/apoteksrosor, smultron, hallon, björnbär, rabarber, vinbär, krusbär, blåbär, äpplen, päron, plommon, körsbär, vindruvor och en senare sort jordgubbar.   


Regnet det öser ner, tur jag hann olja färdigt altanen i torsdags. Nu ska jag sätta mig i soffan hos min man och försöka äta något och dricka lite te. Må så gott alla ni där ute :-)  

Av Susan Öhrstedt - 23 juni 2012 16:06

Jag bara undrar om jag är knäpp/knasig/konstig eller vad? Men hur många av er pressar er själva till gränsen och därutöver vareviga dag? Jag ligger oftats över min egen gräns varje dag. När ska jag lära mig? Baksidan av detta för mig innebär att jag blir stressad, pressad och får mer bekymmer med min hälsa. De få perioder i mitt liv där jag verkligen försöker vara lite mindre ambitiös ger mig harmoni och energi till att träna, fixa hemma eller vad som faller andan på. Jag har ett facit och vet så väl vad som fyller på min energi och vad som tär på den men som sagt jag är nog liiite trög ;) Detta är i varje fall vad jag försöker göra regelbundet för att orka med livet:

Qi gong

Tunai-massage

Meditation

Yoga

Promenader

Zumba

Läsa en tidning

Träffa släkt och vänner

Pyssla i trädgården

Ostressa

Slarvar jag med detta märks det direkt med att smärtorna ökar i kroppen, biter ihop tänderna hårt om nätterna och blir fibrotrött. Egentligen borde jag leva förebyggande hela tiden men orka med att leva så jämt. Mindfulness i all ära men man kan faktiskt inte bara leva här och nu. När jag var yngre och inte hade de åkommor jag har i dagsläget var min gräns nästan obefintlig. Jag orkade med hur mycket som helst, både fysikt och psykist men livet kommer med överraskningar och jag har fått ändra om mina egna gränser ett antal gånger. Och nu är det väl dags att flytta sin gräns något bakåt igen men det är lättare sagt än gjort. Varför ska man vara så ambitiös för?

Av Susan Öhrstedt - 17 juni 2012 20:10

Tänk att vi fick tillbaka på skatten i år utan att behöva ansöka om att få pengar i förtid :) Eftersom vi har en avstyckad gård är jordbruksfastigheterna klassade som jordbruk här nere trots att det inte varit ett jordbruk på bra många år nu. Tydligen så var det något som Skatteverket gjorde med alla avstyckade gårdar i Skåne för några år sedan. Vi har inte ens en registerad firma men vi får se om det ändras tillbaka till det gamla snart igen.

Igår var vi iväg på shoppingrunda Patrik och jag och kom hem med saker till trädgården :) Givetvis spenderade vi inte alla pengar utan en hel del kommer vi spara för framtida inköp till renoveringen av huset.


   

Vår katt Casper som sitter och väntar på att få bli insläppt efter att han varit ute hela natten så nu är han superhungrig och måste in nuuuu ;)


             

Tittade runt länge och kollade kommentarer om kompostkvarnar innan vi slog till på denna. En Ryobi med vals och som tar 4 cm grenar. Den fick bekänna färg direkt när vi kom hem för Patrik matade på i flera timmar igår.

Det blev en del av de grenar vi hade liggandes. En del utav det ska vi använda som täckbark till hallonen.

Blev två leksaker till till trädgården, en Fiskars kantgräsklipp/häcksax så man kan stå och jobba och en Fiskars grensåg med låååångt teleskopskaft till. Så nu slipper man dels ligga på knäna och klippa gräs eller ta fram stege och motorsåg så fort en gren ska bort. Självklart har vi redan använt dessa båda grejer och det var verkligen bra inköp, ångrar så klart att man inte köpt sådana prylar tidigare. Så jag kan varmt rekommendera Ryobis kompostkvarn med vals och Fiskars-prylar ;) 

   

Av Susan Öhrstedt - 16 juni 2012 23:12

Så underbart avkopplande och kul jag hade det på Sweden Rock :) Var lite orolig att jag skulle bli tvungen att avboka allting pga min hälsa men jag mådde bra när jag körde till Norje. Annars brukar det vara min otur här i livet att nästan alltid avboka/omboka saker och ting.

Började första kvällen hårt med breezers, whisky och jäger....mådde inte så bra till frukosten dagen efter. Men det ordnade upp sig under dagen på SRF. Rockfixad, sol, kall cider i näven, sittandes på backen med syster Lillemor, snackade skit och slölyssnade på musik så blev livet bra mycket bättre.

Vilka band jag lyssande på? Oj, det blir så många att man nästan blandar ihop dem. Men dessa kommer jag ihåg:

Twisted sister, Mötley crue, Motörhead, Steel panther, Axel Rudi Pell, Bonafide, Nationalteatern, Symphony X, Vdelli, Fiddlers green, Crucified Barbara, MSG, Sebastian Bach och säkert några till. Så man hade fullt upp hela dagar och nätter med att lyssna på musik. Hittade tre nya favoriter, alltså nya för mig då och det är Vdelli, Fiddlers green och Bonafide.

Fick så mycket komplimanger från både män och kvinnor under Rocken och det kommer jag leva länge på :-) Sista kvällen blev jag en MILF enligt min man, kusin David och kompis Micke. Alltså jag gjorde inget men andra som ville ;) Men som vi säger "What happens at Rocken stays at Rocken".....

Min man Patrik och kusin David är nästan inventarier på Rocken numera och de skötte matinköp, matlagning och nästan all markservice. Det är verkligen semester för mig det. Tack grabbar!


Måste dricka upp färdkosten innan ingång till Rocken Fr v Patrik min man, Micke kompis, Leif och David kusin.


 

Fin solnedgång över festivalområdet!


   

Kusin David och jag myser innan det är dags för att lyssna på mer musik


 

En utav de stora hårdrocksgrupperna som spelade allra sist på Rocken. Gissa vilken grupp?


Liiite publik när Nationalteatern spelade!


 

Så här blir det när man sprayar sina dojor och pimpar dem själv. Men vad gör det på Rocken?  




Av Susan Öhrstedt - 4 juni 2012 20:57

Verkligen inte lätt att leva efter devisen TA INGEN SKIT när besvärliga människor verkar ha utsett mig till deras gnäll-på-mig-person. Men brukar tänka att de troligen mår sämre än mig eller är avundsjuka så ta ingen skit!

Delar med mig av vad vår moder jord gör med vår trädgård och det kan bara beskrivas med ett ord, KÄRLEK.


Så sant så!


Tror ni att vi kommer få några jordgubbar i år?


 Lycka är ett nyrensat land :) 


 Mums!


Budda vakar över vår asiatiska del i trädgården


Mitt under äppelkronan med usikt över köksträdgården och växthuset.   


Måste dekorera utomhus också    


 

Någon som kan gissa vad detta är för blommor?      



Av Susan Öhrstedt - 2 juni 2012 14:36

Det känns som om att många ska tycka och tänka om/för och åt en. Kan inte dessa människor skaffa sig ett eget liv istället?

Kanske finns en anledning till varför man är som man är eller gör som man gör. Döm inte en människa innan du gått i dess fotspår! Visst jag tänker ibland saker om andra männsikor MEN det stannar där också. Man behöver inte säga saker som man tycker om andra. Vi ska väl ändå försöka lyfta varandra. Vår stund på jorden är så kort och då tycker jag att vi ska försöka fylla den tiden med bra saker. Nedstämd är jag i varje fall emellanåt och då behöver man inte blir mer nedstämd av andras skit.

Försöker leva efter devisen som hon på teve hade, ett ungdomsprogram för en del år sen, "TA INGEN SKIT". Grynet var det visst. Men det är inte lätt alla gånger. Ibland önskade jag att jag hade feta fågelfjädrar där allting bara rinner av en.

Snart har jag semester, ska jobba två dagar först sen så SRF \../ Here I come. Håller på att fixa om ett par skor till det, givetvis sprayas om till svart och pimpas med kedjor. Fast det kanske är något som någon också har en synpunkt om!  

Säger återigen både till mig själv och alla andra där ute "ta ingen skit".


 

Så här såg jag ut för två år sen!    

Ovido - Quiz & Flashcards