Alla inlägg under februari 2013

Av Susan Öhrstedt - 27 februari 2013 19:05

Gick en runda i trädgården för någon vecka sen och insåg att det fanns en del pågående projekt som förhoppningsvis blir klara i år. Men man vet aldrig hur det blir :)


Gräs är så vackert på vintern



En stenhög som ska bli en kallmurad vägg eller två. Ska se ut som en ruin när klart.


En tillsågad stol av en Alm som fick almsjukan för några år sen. Ska målas i svart lasyr.



Snart kan köksdelen i trädgården användas igen



Det stora sjöodjuret kom på besök en dag



Den blivande dammen med bäckfåra mm.



 Spaljeér som Patrik gjort so ska sättas upp där vi planterat rosor och klematis 




Magnolia Susan som sträcker sig efter solens strålar. Snart kommer den blomma i härligt mörkt lila sammetsbeslöjad nyans.


   

Av Susan Öhrstedt - 21 februari 2013 19:01

Nu har jag äntligen skickat iväg ansökan till AFA om AGS-pengar som man kan få när man är sjukskriven. Tänkt på detta till och från och sagt till andra att ansöka om detta men glömmer det när det gäller en själv. Tydligen så har AFA personer som jobbar med uppsökande verksamhet och mig hittade dom via min blogg. Så någon nytta har bloggen gjort ;)


Trots att min hälsa sviktat/sviktar så har lägenheten som Tyra ska flytta in i blivit färdig :-) Tyra och Patrik har fått göra mer då jag inte varit med i lägenheten den sista tiden. Den blir så fin att jag nästan själv vill flytta in där. Men bara nästan. Tyra håller på att packa inför flytten som kommer ske på söndag. Bilder kommer på renoveringen framöver.


Min man kastar snart loss med HMS Carlskrona och blir borta i 6 mån med en permission runt midsommar. Jag känner mig mer stressad och pressad över det än vad jag egentligen vill erkänna för mig själv. Men jag har helt underbara vänner, grannar, Patriks arbetsgivare med flera som sagt att det bara är att höra av sig om det skulle vara något. Sådant värmer en "armywife"! Nu är ju det här hans andra mission, den förra var 2010 och hette ME02 och den är blir då ME03. Så vi har båda mer kunskap om vad det innebär dels för den som blir kvar hemma heller för den som åker iväg men det känns inte mindre för det i magen :o


Med tanke på att Patrik ska iväg snart så bokade jag Ystad Saltsjöbad för ca 2 månader sedan. Där var vi igår med övernattning, behandling i 90 min, tillgång till Spa, tre-rätters middag, frukostbuffé och afternoon tea. Det var verkligen avkopplande, gott, mysigt och alldeles underbart.


          

Lite bilder från förra missionen ME02. Snart står man där igen med ångest på kajen och vill helst vara någon helt annanstans på jorden. Patrik i sin uniform dagen D 2010.



Av Susan Öhrstedt - 13 februari 2013 18:47

Så skönt att lägenhetsrenoveringen börjar lida mot sitt slut för jag tror att Tyra, Patrik och jag börjar bli trötta på detta nu. Jag har i och för sig inte varit så aktiv med lägenheten den sista tiden men då har Tyra och framför allt Patrik pulat vidare. Känns lite stressigt då vi har liksom två deadlines att passa. Dels att Tyras andrahandskontrakt löper ut den sista februari och att Patrik åker på mission i mitten av mars. Innan Patrik åker så finns det lite annat att fixa med på vårt eget ställe, inte bara själva lägenheten men vi kommer nog att hinna med allting.


Så här kommer lite mer bilder från lägenheten:


Handtagen på plats, dekorlisterna sitter där de ska och täcksidan är också monterad. Det som inte syns är att el och vatten/avlopp är kopplade. All el till belysningen är inte klar än men blir efter kaklingen som kommer ske i helgen.



Kyl och frys kopplad och skjutdörrarna justerade



Badrummet med nytt handfat och underskåp och nytt spegelskåp. Nej, spegeln är inte i så dåligt skick utan skyddsplatsen är kvar. Nya blandare och ny dusch. Patrik har kopplat vatten och avlopp + en massa annat. Tyra har borrat och skruvat upp nya krokar, toapapperhållare, en till spegel, handdukshållare, duschstång mm. Sen när allt är klart där inne ska golvet bonas och fogarna målas med en speciell fogpenna.



Tyras tapet som sitter på två väggar i sovrummet och hennes ommålade munkstol. 



Vardagsrummet börjar se bebott ut



Tyra håller på att måla om sitt blivande köksbord. Kommer bli så snyggt med de gråa köksluckorna och det svarta kaklet.


   

Av Susan Öhrstedt - 10 februari 2013 18:59

Tror det heller ej men jag tog en timeout idag och det händer mycket sällan. Så vad hände denna dag som jag bestämde mig för att göra i princip ingenting?


Började dagen med en morgoncocktail



  Sen såg jag till min glädje att de första tomaterna börjat synas



  Promenad med hunden 


Ny disktrasa som passar bra denna vecka som kommer eftersom det är alla hjärtans dag


Mediterade på eftermiddagen 


Tittade på en film sent på eftermiddagen


Förutom det har jag tvättat två maskiner, fixat kallelse till vägmötet och småplockat här hemma. Alltså en mycket lung dag för att vara Susan :)



Av Susan Öhrstedt - 7 februari 2013 14:41

Härmed är Sollyckans officiella växtsäsong för 2013 invigt, bandet klipptes idag under stort pompa och ståt. De mycket eminenta och särskilt inbjudna gästerna var förutom skribenten själv, hunden Ebba, katten Casper och en och annan halt lus. Efter invigningen bjöds det på snittar och champange, de halta lössen drack som vanligt för mycket och snittarna roffade hunden Ebba åt sig.

Än så länge är det bara två kuvöser igång men kommer bli fler sen i mars. Denna omgången satte jag: gurkor, tomater, ramslök och kronärtskockor. Har inte gett upp om gurkorna trots flera års misslyckande. Varje år efter några veckor i växthuset så dör dom. Det är inte för kallt och jag har avhärdat dom, fräsch jord så de borde ta sig. Hjälp mig ni som lyckas med era slanggurkor. Tomaterna blir 14 olika sorter i år igen och hoppas på en bättre växtsäsong än 2012. Kronärtskockor har jag aldrig drivit upp från frön förut och hoppas det kommer gå bra. Hade plantor av sorten Herrgård som dog för två år sedan så därför börjar jag om på nytt med Kronärtskockor. Ramslök ska tydligen vara en delikatess och prövar därför att driva upp de själv från frön och trilskas det får jag väl gräva upp en planta någonstans från en vänlig själ som vill dela med sig ;)


 

Min köksträdgård i vintervila. Närmast i bild mynta som jag redan nu kan känna doften av!


         

Bild 1) Mycket släpande på grejer blir det när växtsäsongen ska igång men som tur var har jag mycket förråd att ha allting i när det inte används.

Bild 2) Förhoppningsvis blivande spirande Kronärtskockor.

Bild 3) Kuvöserna

Bild 4) Frökammaren färdigriggad 

Bild 5) Värmereglage till värmemattan


 

 En Björnbärsbuske i vinterskrud



Av Susan Öhrstedt - 3 februari 2013 18:42

Så mycket som  snurrar i huvudet.. allt och inget och lite till ;)

På gott och ont att vara sjukskriven. Man hinner ikapp sina tankar och ideér när man är hemma och återhämtar sig från en sämre period av fibromylgi.


Vad som snurrar i Susan huvud just nu: (för den som eventuellt råkar vara intresserad)

Framtiden med min hälsa/ohälsa

Patriks blivande mission ME03

Skriva bok/böcker eller inte

Träna mentalt/fysiskt

Fröer som ska i god jord för att bryta igenom förskalet framöver

Tyras lägenhet som egentligen är min och Patriks. Måste blir färdig innan den 1 mars

Det andliga/övernaturliga

Vad som är socialt acceptabelt att skriva om på sociala medier (eller är det bara jag som känner att folk är fega och rädda för verkligheten?)

Kommande pauser innan Patrik åker till Adenviken.


Avslutar detta blogginlägg med en bild ur mitt oerhört spännande liv ;)


   

  


Ja visst gör det ont

Ja visst gör det ont när knoppar brister.Varför skulle annars våren tveka?Varför skulle all vår heta längtan  bindas i det frusna bitterbleka?Höljet var ju knoppen hela vintern.Vad är det för nytt, som tär och spränger?Ja visst gör det ont när knoppar brister,ont för det som växer                              och det som stänger.Ja nog är det svårt när droppar faller.Skälvande av ängslan tungt de hänger,klamrar sig vid kvisten, sväller, glider  -tyngden drar dem neråt, hur de klänger.Svårt att vara oviss, rädd och delad,svårt att känna djupet dra och kalla,ändå sitta kvar och bara darra  -svårt att vilja stanna                              och vilja falla.Då, när det är värst och inget hjälper,Brister som i jubel trädets knoppar.Då, när ingen rädsla längre håller,faller i ett glitter kvistens dropparglömmer att de skrämdes av det nyaglömmer att de ängslades för färden  -känner en sekund sin största trygghet,vilar i den tillit                              som skapar världen.

En dikt av Karin Boye.





Ovido - Quiz & Flashcards