Direktlänk till inlägg 5 maj 2013

Bilinbrott, polisavspärrning och semester

Av Susan Öhrstedt - 5 maj 2013 21:27

Denna vecka som gått har jag haft semester mellan tisdag och söndag. Har haft problem med min nya bil som blev bärgad i fredags och fick då en hyrbil i tre dygn. Det löpte ut i måndagsmorse och då blev jag själv tvungen att ringa runt för att kolla upp allting med hyrbilens inlämnade, verkstaden och Hyundai assistans igen. Mycket tjafs och liten verkstad kan man nog sammanfatta det hela med. Efter allt bök med detta var jag helt slut och hade ont i hela kroppen så jag kunde inte jobba vidare den dagen. Sjukskrev mig halva måndagen. Vi köpte ny bil för att vi skulle slippa allt sådant, i synnerhet nu när Patrik är over seas och jag är en armywife och inte kan be Patrik köra en eller vara den som ringer runt till kreti och pleti. Var också redo att avboka mina semesterplaner pga detta men jag tror att min dotter Tyra såg det på mig och såg till att jag kom iväg. Tack för det eftersom det varit en mycket intressant och spännade vecka ;)


Efter att ha vilat på eftermiddagen mådde jag bättre och körde sen till Stockholm på kvällen med Tyras bil. Sov hos mamma och pappa, förutom natten mellan fredag och lördag. Kul att träffa mamma, pappa, syster Solveig med familj, kompisarna Limpan och Camilla, brorsorna Micke och Tony och deras barn. Jag fick börja på tisdagen med att besöka olika apotek eftersom jag glömt en medicin hemma, typiskt. Men efter att ha besökt tre olika centrum fick jag napp. Sen blev det Valborgsfirande på Lillboda med brasa och sen bordspel med mamma, pappa, syster solvieg och svåger Mattias.


  Majbrasan och syskonbarnen Lundin framför brasan. 



På onsdag lyckade jag låsa in bilnycklarna på en parkering utanför gamla OBS i Rotebro.Kände mig som värsta losern och såg hur den största neonskylt som finns uppenbara sig över mig och ha en blinkande pil ner mot mig med ett stort L på. Ville bara grina men det löser ju inte problemet utan fick leta efter någon som kunde våga låna ut sin mobiltelefon till mig, för allting var inlåst i bilen. Tror du att man kan några nummer i huvudet? Fick be den kille som jag lånade mobilen av att söka upp min systers namn och sen kunde jag ringa. Förstod att hon skulle skicka Mattias, min svåger och det visste jag att det skulle vara ett starkt kort. Jag väntade på motorhuven i solen på honom och han kom med värsta bilinbrottskitet. När vi höll på med detta så berättade Mattias att han jobbat som bilmekaniker med bla Audis. Det var ju tur eftersom jag hade lånat Tyras bil upp som är en Audi. Så där stod vi, vid förardörren och blev iakttagna av alla som gick till och från butikerna med kilar, kofot och ståltråd till att fiska upp bilnyckeln med. Jag tyckte det kändes som en evighet men det tog nog inte så lång stund att fixa det. Syns inte ett märke på bilen så jag kanske ska börja knäcka extra ;-)


    Tror ni att det är en hund som vill ha lite tårta? Mamma fixar Kinndas hår innan de ska in till Stockholm och demonstrera på 1 Maj. Pappa fixar fram koppren ur en generator medans syskonbarnen tittar på. Så här bor mamma och pappa.   



På torsdagkväll efter att först kört totalt fel till brorsan Tony och ett mealtdown när jag aldrig kom på rätt väg till honom var jag helt slut när jag körde från Tyresö kl 23.15 Jag verkligen längtade efter en kopp te och sen sängen. Nej, men vad tror ni då händer ca 500 m från huset? Varför inte en liten polisavspärrning dels på stora vägen men också grusvägen som leder in till mamma och pappas hus. Snackade med en väktare om att jag hade så ont i kroppen ock måste få komma hem nu. Han gick och hörde med poliserna som sa att jag skulle kunna köra förbi om 10-15 min. Så jag hade inget annat val än att vänta och vänta och vänta. det var 6 polisbilar, 2 specialstyrkebilar, en helikopter och fullt med snutar, polishundar runt fängelset Storboda. Jag hade i och för sig första parkett och kunde se allting. Såg att det stod ett gäng på ca 8 pers på grusvägen, alltså inte poliser och att en bil blev genomsökt. Väktarn var i varje fall schysst och kom och snackade lite med mig en stund. Sen till slut så kom en utav specialstyrkebilarna fram till mig och ut hoppade så klart två snygga poliser ur bilen. Jag sa att jag vill bara hem, så ont i kroppen pga Fibromyalgi. Jaha, har de sagt att du inte fick åka förbi säger en utav dem. Suck, tänker jag. Jag frågade om det är säkert att gå från bilen in till huset nu så det inte springer någon lös från fängelset. Det var lungt sa det, handlade bara om gänguppgörelser, sen ropade de över radion att det var en civil som var sjuk och måste få köra hem nu. Och då äntligen hände det, körde förbi hela skiten och damp i säng efter nattmacka och en kopp te.


     Polispådraget utanför Storboda-anstalten. Syskonbarnet Alva.  



Sen vart det fredag och dags för att träffa en utav mina allra bästa vänner Magda sen gymnasietiden. Började med lunch på Steninge slott, massa prat, eftermiddagsvila, spabad, breezers, dusch, sminkning och tåg in till stan. Käkade middag på Golden hits och dansade tills stället stängdes. Var en boost för självförtroendet att gå ut då det var en del killar/män som tyckte jag var så snygg och flickvänsmaterial. Vi tog en taxi hem och stöp i säng.

Har haft en väldigt händelserik vecka och ser fram emot nästa gång jag åker upp till Stockholm.


   Gosade med syrrans hästar, en är hennes och en är en lånehäst. Magda på Golden hits.  





          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards