Alla inlägg under mars 2013

Av Susan Öhrstedt - 31 mars 2013 20:43

Här kommer lite bakgrund/information om insatsen om Patrik deltar i:

Som ni ser så är denna operation en del av många kuggar och det får åtminstone mig att tro på en bättre värld när man inser att det finns många som jobbar med humanitära frågor.


Glömde lägga upp den här bilden när jag bloggade om kastlossningen av HMS Carlskrona ME 03 den 13 mars. Patrik står som tredje man från höger och andre man är hans ena rumskompis som även var med på förra missionen 2010 ME02.   

Nedanstående kommer från Regeringens hemsida och propositionen:

Svenskt deltagande i Europeiska unionens marina insats (Operation Atalanta)

Prop. 2012/13:66

Utgiven:31 januari 2013
Typ:Proposition
Avsändare:Utrikesdepartementet                              
 

Sammanfattning

Regeringen föreslår att riksdagen medger att regeringen under högst fyra månader 2013 ställer en svensk väpnad styrka bestående av högst 260 personer till förfogande för deltagande i EU:s marina insats (Operation Atalanta), under förutsättning att det även fortsättningsvis finns ett giltigt mandat för styrkan enligt beslut av Förenta nationernas säkerhetsråd. Insatsen kommer särskilt att handla om att skydda FN:s världslivsmedelsprograms (WFP) humanitära hjälpsändningar, som har central betydelse för Somalias befolkning.

Regeringen föreslår att det svenska bidraget till EU:s marina insats (Operation Atalanta) utgörs av HMS Carlskrona med bland annat en helikopterenhet och en säkrings- och bordningsstyrka. Det svenska bidraget till insatsen kan komma att uppgå till cirka 160 personer. Därutöver ingår i den begärda personalramen om högst 260 personer resurser för förstärknings- och oförutsedda evakueringsbehov. Avsikten är att det svenska deltagandet i insatsen inleds i april.

I propositionen redogör regeringen bland annat för problemen med sjöröveri och väpnade rån utanför Somalias kust, den svåra humanitära situationen i Somalia samt det internationella samfundets och Sveriges engagemang i landet. Vidare beskrivs insatsen och det föreslagna svenska deltagandet.

 
 
 
Nedanstående kommer från AMISOMs hemsida:
The African Union Mission in Somalia (AMISOM) is an active, regional peacekeeping mission operated by the African Union with the approval of the United Nations. It was created by the African Union’s Peace and Security Council on 19th January 2007 with an initial six month mandate.
 
 
 
Nedanstående kommer från EU Navfors hemsida:

The European Union Naval Force (EU NAVFOR) Somalia – Operation Atalanta was launched on 8 December 2008 and is conducted in accordance with United Nations Security Council’s resolutions. The Operation has been extended by the European Council until December 2014 and has the following objectives:

  • The protection of World Food Programme (WFP) vessels delivering aid to displaced persons in Somalia and the protection of African Union Mission in Somalia (AMISOM) shipping.
  • The deterrence, prevention and repression of acts of piracy and armed robbery at sea off the Somali coast.
  • The protection of vulnerable shipping off the Somali coast on a case by case basis.
  • In addition, the EU NAVFOR also contributes to the monitoring of fishing activities off the coast of Somalia.

For more information about our mission, our deployed units and chain of command please visit the link below. In this section there is also information about the Maritime Security Centre Horn of Africa.

 
 
Nedanstående kommer från World Food Programmes hemsida:

WFP: s strategiska plan har fem mål, som ingår i alla insatser och program.         De är:

  1. Rädda liv och beskydda livsmedelsförsörjningen i nödsituationer
  2. Förebygga katastrofer
  3. Återuppbygga liv efter katastrofer
  4. Reducera kronisk hunger, under- och felnäring     
  5. Stärka samhällets förmåga att reducera hunger

Vad vi gör

WFP siktar på att distribuera livsmedel till mer än 90 miljoner människor i 73 länder.     Se insatser.

WFP är den FN-organisation som går först i kampen mot hunger och hungerskatastrofer. Här räddar vi liv genom att snabbt distribuera livsmedel till de mest utsatta.

WFP arbetar också med att förebygga hunger och hungerskatastrofer. Detta görs genom våra program, där livsmedel används som en resurs för att bygga upp infrastruktur, ge grogrund för inlärning samt att bidra till starkare och mer dynamiska samhällen. Detta bidrar till en tryggad livsmedelsförsörjning och till motståndskraft. 

WFP har en väl utvecklad teknisk expertis inom flera områden, inklusive analys av livsmedelssäkerheten, livsmedel, livsmedelsinköp och logistik. 



Av Susan Öhrstedt - 30 mars 2013 09:06

Fotade lite under Ebbas och min promenad i torsdags. Vilken bild tycker du är bäst!


1) Vem vinner kampen? Solen eller snön? Verkar rätt tveksamt just nu!


2) Skogen vakar över ängen


3) Denna bild och den nedanför är samma men den översta är med HDR-inställningen på Iphonen.  


4) Samma som den över


5) Enda stället där det var snö och is kvar mitt i ån


6) Solen kämpar på


7) Ån slingrar sig vidare


8) Vågar man gå över ån på stocken?


9) Solen glittar som små stjärnor på vattenytan


 

10) Speglar sig så fint i vattenytan


11) En till på samma ställe


12) Stenar och vatten, så fint tillsammans


13) Närbild


14) En till


15) Stenar mitt i ån


16) ett träd som ramlat omkull


17) Ån fortsätter


18) och fortsätter


 

19) Väntar på sällskap av köttdjuren


Av Susan Öhrstedt - 24 mars 2013 21:20

Den börjar komma smygandes igen ... den där som kom då Patrik var bort för tre år sedan på ME02. Nu menar jag inte någon som lurar i buskarna här och försöker lägga in en stöt på en militärfru som just nu är ensam hemma ;) Utan den där ångesten som kommer igen om kvällarna. Måste hitta på något att göra då så att den inte blir för stark. Förra gången tränade jag vilket blev överträning på köpet och sen rätt in i kaklet med depression. Nu har jag chansen att göra om och göra rätt istället :) Har fått förslag om att baka istället, kanske ska prova det :) Men det blir nog lite lagom träning också, ingen risk numera att det blir övertränat något hos mig med tanke på fibromyalgin.


Senaste veckan i bilder:


 

Påskarrangemang á la Susan. Enda påskgrejerna som är framplockat hos mig, än så länge. Man blir ju inte sugen på at påska när vädret är som det är.  


       

Bild 1) Sotning av pannan, denna bild var innan det var sotat. Blev så fint!

Bild 2) Ebba höll mig sällskap utanför pannan när jag sotade.

Bild 3) Så här fin blir man efter sotning ;)

Bild 4) Jobbat hemifrån både lördag och söndag eftersom det är så mycket för mig att göra på jobbet. Men detta kommer inte att bli en vana utan bara i undantagsfall.


 

Nu har det börjat.... grävningen för att lägga ner avloppsrör och vattenledningar som ska kopplas till det kommunala näten. Än så länge har det inte kommit nära något hus än men snart så. Ska bli skönt med vatten och avlopp som är kommunalt.     

Av Susan Öhrstedt - 19 mars 2013 19:00

Är så stolt över vad vi har gjort tillsammans, Tyra, Patrik och jag. Så stolt att det pirrar lite i magen faktiskt. Tänk vad man kan fixa och göra själv om viljan och viss kunskap finns där. På begäran kommer nu här före och efterbilder på lägenheten.



Köket

        

Jag hoppas verkligen att ni kan se skillnad på gamalt och nytt, annars får ni kolla synen ;)



Badrummet

         
Som ni ser har vi bytt ut allting utom toalettstolen



Vardagsrummet

       

Måste bara säga att vardagsrummet blev jättefint. Med nyslipat ekgolv och oljat, vit färg på väggar och tak samt lister och en målad fondvägg vid fönstrena. Sen gör ju Tyras inredning liiiite att det blir så mysigt :)



Blandat

     

Hallen, ena hörnan av vardagsrummet och en krok i hallen.


Ja, jag vet att sovrummet inte är med på bild men fick inte fota det då det såg ut som ett bombnedslag där. Men lugn, bara lugn bilder kommer framöver, när Tyra har röjt där. Har inte räknat ihop alla kvitton än på renoveringen men skulle tro att vår budget på 70 000 nog spräcktes och jag gissar på 15 000 till. Får se sen när miniräknaren och mapen med alla kvitton kommer fram. Hade varit kul att värdera lägenheten nu och se om det gjort någon skillnad med renoveringen. Skulle tro det men man vet ju aldrig riktigt säkert. I vilket fall som helst så kommer Tyra bo centralt, fint och bra i lägenheten i många år.


      

Av Susan Öhrstedt - 16 mars 2013 20:38

Tänk att vi varje dag upplever så mycket som egentligen är vardagslyx men som vi inte ens reflekterar över särskilt ofta. Jag kan vara ärlig och säga att jag inte alltid tänker på sådan saker utan bara tar det för givet. Ibland måste man lyfta blicken lite och, trots allt inse hur fantastisk bra man har det. Jag benämner det som lyx i vardagen eftersom i varje fall jag har det så bra med kärlek, barn, trygghet, jobb, fastigheter, bil, trädgård och att jag bor i ett land med relativt bra förutsättningar. Då menar jag fritt från krig, stora naturkatastrofer, ofta el som fungerar, rinnande vatten in i husen mm. Har fotat lite, ovanligt va? Bilder över vad som är vardagslyx för mig, självklart finns det mer än så här men här är ett litet axplock.


 

Naturens under. ett lodsnöre som blivit kvar när vi höll på med hängrännorna för ett tag sedan som ni blivit istapps-klädstreck istället.


Istappar lever verkligen sitt eget liv


Förutom hundar och hästar som vår hund Ebba och jag ser under våra dagliga, underbara promenader så fins det också Lamor.


Pannan som just denna dagen var lite seg i starten men jag är så glad att den, för det mesta fungerar och värmer upp vårt hus dagligen.


Att kunna gå och hämat en påse av sina egna odlade och trokade kryddor från vårt extra-skafferi det är vardagslyx det.


Färska bär och kladdkaka, inte varje dag men ändå vardagslyx.



Mina älskade vänner hunden Ebba och katten Casper.


Att jag numera har råd att kunna unna mig att köpa hem färska blommor när mina egna blommor i trädgården är i vintervila.  


Solen genom två bokhäckar. dessa häckar ser jag dagligen och är så glad över att de finns runt vårt hus.


    

Av Susan Öhrstedt - 14 mars 2013 19:09

Så kom den där dagen som jag egentligen helst vill slippa men reser någon bort så är det ett måste att skiljas åt ett tag. Blir pirrig i magen bara jag tänker på detta och illamående. Men jag vet att han kommer tillbaka hem igen. Men vi hade en sista tid tillsammans innan han åkte iväg mot Adenviken. Jag körde direkt från Örkelljunga efter jobbet till Karlskrona. Sen hämtade jag upp Patrik nere vid huvudentren och chekade in på hotellet sen gick vi till en restaurang och åt gott. Kvällen fortsatte på en pub med några öl, prat och lite snack även med några av Patriks kollegor på båten. Patrik och jag var inte kvar så länge, helt trötta och slut gick vi till hotellet. Upp vid 6.30 eftersom Patrik skulle till båten runt 7 men vi åt frukost på hotellet först. Sen sågs vi i Amiralitetskyrkan efter avresekorumet var avslutat. Då kunde de anhöriga följa med ombord en stund för rundvisning och lite fika. Men eftersom jag sett den för tre år sen så gick vi inte runt på hela båten. Var mest i skrov-verkstaden. Tiden gick fort och helt plötsligt ropades det ut i högtalarna att det var dags för anhöriga att lämna båten. Så stod jag där igen på kajen med kameran i högsta hugg, bankande hjärta, upprorisk mage och redan längtan och saknad efter min man.



Här kommer några rader som Patrik skrev för ca en vecka sen:    


Kärringen ville jag skulle skriva lite hur det är att vara tillbaka på båten igen. Det var en konstig känsla när jag gick mot båten å såg den igen för första gången på två år. När man väl gick ombord känndes det som man hade varit hemma på semester å var tillbaka på jobbet. Man kände igen vissa mäniskor men det var en del nya ansikten att lära sig. Dom som jag jobbar mest med är samma gäng som förra gången vilket är skit kul för vi trivs mycket bra ihop. Jag sov I samma säng som sist så man sover som ett litet barn man känner sig “hemma” . nu går man bara å väntar på att vi ska kasta loss å dra till värmen, är så trött på vinter å kyla.


       

Bild 1) Patrik så stolt över skrov-verkstaden 

Bild 2) Allting sjösurrat och klart

Bild 3) Fin skylt på båten

Bild 4) HMS Carlskrona P 04


Hoppas de inte behöver använda den här!


Innan losskastningen


 

Patrik är inte med på denna bilden då han står närmare fören


       

Bild 1) Jag och en massa anhöriga och nyfikna på staben

Bild 2) Helikoptrar som cirkulerade runt HMS Carlskrona för eskort ur hamnen

Bild 3) Flaggan på plats

Bild 4) Helikoptrarna i närbild


Inga tampar/trossar som håller fast båten nu


Backen i


Snart rättvänd


Eskort ut av helikoptrar och båtar


 

Hej då älskling        





Av Susan Öhrstedt - 5 mars 2013 18:42

Nu har Patrik och jag bara en sista helg framför oss innan HMS Carlskrona kastar loss. Tror ni det kommer bli en kel och myshelg så tror ni fel för det finns det inte tid till ;) Det blir till att fixa det sista som behöver fixas för att underlätta så mycket som möjligt för mig som blir kvar hemma. Så han kommer på fredagkväll och åker igen på söndagkväll men jag ska köra till Karlskrona på tisdagkväll och då ska Patrik och jag sova på hotell sista natten. Känner hur ångesten och bubbligheten i magen börjar bara för att jag tänker på detta med avresan.


Patrik får hem Försvarsmaktens personaltidning och i det senaste numret (nr 1 2013) stod det lite om ME 03 som är benämningen på insatsen:


" För tredje gången sätter marinen upp en styrka som ska bidra till skyddet av sjöfarten i Adenviken och eskortera World Food Programes mattransporter utanför Somalia. Och det är en rutinerad besättning - flera besättningsmedlemmar är med för både andra och tredje gången. HMS Carlskrona kommer att ingå i EU:s Operation Atalanta tillsammans med fartyg från andra europeiska länder. Förberedelserna pågår för fullt inför avresan från Karlskrona den 13 mars".


Från HMS Carlskrona för cirka tre år sedan när Patrik visade runt mig på båten.






Flaggan på plats


 

Sista natten i Norje för tre år sedan som skulle varit så mysig men blev allt annat utom just mysigt. Men Patrik fick en present från oss som Tyra och jag sytt och fixat med att ha till sin koj på båten. Gissa om det var bland det första han tog med sig till HMS Carlskrona igen?! Uppskattad present med andra ord ;)

    

Ovido - Quiz & Flashcards