Direktlänk till inlägg 13 april 2013

En månad sen HMS Carlskrona kastade loss

Av Susan Öhrstedt - 13 april 2013 18:37

Tänk att en månad redan gått sedan jag stod där på kajen i Karlskrona och vinkade av min man när HMS carlskorna kastade loss. I början var det svårt att vara ensam hemma med ångest som kom smygande framför allt på kvällarna. Men nu har jag vant mig, fast visst kan jag känna mig ensam ibland men utan ångest då. För min egen del är det mycket bättre att Patrik är iväg dessa årstiderna, vår och sommar. Dels pga att trädgården börjar vakna till liv och det är skötsel med den sen hela säsongen och då har jag helt enkelt inte tid med alltför mycket ensamhetstankar och ångest. Men sen också att eldningen i pannan avtar successivt och det tar tid med veden, sotning, inbärning av veden mm. Visst är det mycket att göra under vår och sommar men för mig är det nästan bara avkopplande och roliga saker. Hittar också på mycket med min dotter Tyra som nu bor i egen lägenhet, har blivit att vi mer och mer hänger som kompisar, även om mor - och dotterrelationen aldrig kommer att försvinna.


    Blir mer och mer som Patrik! Har börjat ha tumstock i arbetsbyxorna precis som Patrik och använder hans SRF-mössa, den som han ofta använder. Dricker också mer öl. Vad ska det här sluta med? Helskägg, alla Patriks verktyg om han har i sina arbetsbyxor i mina arbetsbyxor (då kommer jag garanterat inte kunna röra mig) och att jag börjar snusa ;)



Hur har det då varit för Patrik? Vet att han och de andra skrovmekanikerna hade en del att fixa med under resan ner till Adenviken och att det sen blev mer att göra när helikoptern kom till båten eftersom skorvmekanikerna också ingår i FDT, Flight Deck Team. Synd att jag inte har en bild på utrustningen som de har på sig uppe på helikoterplattan när de förbereder för start och landning. I och med denna mission, ME03 så har det fått ännu bättre utrustning. Dels en overall som om jag tolkat Patriks beskrivning rätt påminner om de som Rallyförare brukar ha på sig och en hjälm á la Top gun. I början av resan blev många sjösjuka och då tyckte Patrik det var tråkigt eftersom många var i sina hytter och det inte fanns många att vara social med. Telefonlinjen är som vanligt inte den bästa och det bryts rätt var det är och sen kan Patrik kanske inte komma fram igen när han ringer upp igen. Brukar skriva meddelanden till honom via messenger i Facebook och det har funkat bra hittills. Sen kan Patrik, när det är bra uppkoppling vill säga kolla i min blogg för att följa vad som händer här hemma. Vet att han har börjat träna igen och det var verkligen på tiden, han har sagt ända sen förra missionen tog slut att han ska börja träna igen och det var för tre år sen ;) Tydligen har det varit mycket att göra för Flight Deck Team på helikopterplattan nyligen. Så uppenbarligen behövs det projekt som EU Navfor där! Men hoppas bara att det inte sker några allvarliga incidenter för de ombord HMS Carlskrona. Jag blir inte särskilt orolig över detta utan tror på besättningen och deras övning och kunskap inför denna mission :)  


       

Lite bilder från förra missionen, ME02. Helikopterplattan och helikoptern. Så här kan en så kallad piratbåt se ut. Detta örngott har han med sig även denna gången och så klart pipan, sjöbuse som han är!



     

 
 
Solan

Solan

18 april 2013 11:31

Någon som saknar någon. ❤❤❤

http://lillboda.webblogg.se

Susan Öhrstedt

18 april 2013 20:09

Vad menar du?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards