Alla inlägg under oktober 2012

Av Susan Öhrstedt - 26 oktober 2012 18:33

 

Drivor av löv vid ingången.



Nu har jag hållt på med detox i fem dagar. Det har faktiskt gått bra trots att jag ätit ute några gånger i veckan. Till frukost, efter ljumma vattenglaset med pressad juice från en halv citron i dricker jag smoothie. Köper färdiggjord från butikerna då jag inte vill stå och fixa med frukt och grönsaker varje morgon. Sen till mellanmål innan lunch lite mer smoothie eller nötter. Lunch som är matlåda från gårdagens middag. Dessa matlådor och middagar har bestått av mycket grönsaker, fisk och skaldjur. Känns som om att jag redan tappat lite i vikt :)

Dag 1 så blev jag mer kissnödig än vanligt pga detoxdropparna som man häller i 1.5 liter vatten som ska drickas under dagen. Huvudvärk kom också och även finnar i ansiktet på kvällen. Svårt med nattsömnen

Dag 2 mer huvudvärk och mer bajsnödig, svårt med nattsömnen.

Dag 3 ännu mer huvudvärk och svårt med nattsömnen.  

Dag 4 huvudvärken börjar släppa men känner mig trött.

Dag 5 ingen huvudvärk.

Har märkt att jag nog hållit igen lite väl mycket på fett/oljor eftersom magen varit svår nu i två dagar. Det märker jag direkt och man ska ju få i sig ca 20 % bra fetter/dag mest för sina inre organs skull, smörjmedel. Magen har kännts sig lugnare än vanligt på alla sätt och det känns bra :-). Brukar inte ha problem med att sova på nätterna så jag är övertygad om att det hänger ihop med detox-dropparna. Jag äter Levaxin och i dropparna är det ett högt jodinnehåll som nog påverkat mig. Men nu är jag mer van och sover bra på nätterna. Fortsätter i nästa vecka också.





Troligen sista rosen för denna säsong.



Om mitt jobb

Det är inte ofta jag nämner mitt jobb i bloggen men jag är så glad. Blev färdigt nu i veckan att jag blir systemförvaltare i Örkelljunga kommun. Har visserligen varit projekt-anställd som det sedan februari. Under tiden som projektet löpt på har jag känt att jag skulle vilja fortsätta med detta. Är så lycklig över att det blev som det blev :)  även om jag ibland saknar mitt jobb som biståndshandläggare. Denna tjänst passar mig om fibromyalgin bättre eftersom jag själv kan styra mina dagar på ett annat sätt än som biståndshandläggare. Stress finns det mycket inom bistånd och visserligen emellanåt som systemare men på en mycket mer hanterbar nivå. Så nu ser jag fram emot att fixa till (ännu mer) i Treserva-träsket, det datasystem som socialförvaltningen använder sig av i Örkelljunga.

Av Susan Öhrstedt - 21 oktober 2012 16:09

Nu är den underbara hösten här! Då naturen blommar upp en sista gång innan vintervilan. Tycker det är så fint med dessa årstider som vi har i Sverige. Fast egentligen borde jag inte gilla höst och vinter eftersom kroppen min värker mer då, men det skiter jag i ;) för man kan faktiskt njuta av livet ändå. Ett sätt för mig att njuta är att fota och konstigt nog är det nästan alltid natur/trädgårdsbilder....freak, eller?


Har aldrig fått så fina vinteräpplen som i år. Då har vi bott här i 12 år.



Så mycket björnbär det blev i år, hann inte med att mumsa upp alla.



    

Fänkål som blommar tycker jag är så vackert.


          

Lite olika vyer i trädgården. Vad tycks om tomaten? Inte liten va?



 

Året-runt-uteplatsen har fått sin höstskrud :)


Nu över till detoxen

Har aldrig prövat detta tidigare om man nu inte räknar in IBS-skov och ingen eller flytande/skonsam kost när skoven är som värst ;) Men nu ska jag prova något på mina egna villkor. Finns så mycket positivt skrivet om detox och dess goda "biverkningar". Vill rensa ut så mycket slagg som möjligt i min kropp för att se om det har effekt på fibromyalgin och IBS:en. Sen gör det ju inget om jag skulle råka gå ner i vikt också.

Enligt detoxreglerna ska man inte äta socker, dricka kaffe, läsk och alkohol, äta rött kött och grädde bland annat.

Man ska äta mycket grönsaker, smoothies, dricka utrensade detoxdroppar och mycket vatten och inte träna för hårt under detoxen.

Varje morgon ska börjas med ett glas ljummet vatten med saften från en halv citron i. 

Men jag ska tillägga att det finns tusen olika detox-grejer och jag har sållat efter min kropp och vad som skulle kunna tänkas passa in med tanke på mina diagnoser. Detox tycker jag att man ska göra med eftertanke innan man hoppar på detta. Så jag kommer äta ordentligt till frukost, lunch och middag, precis som vanligt men med ännu mer grönsaker, fisk, tofu, räkor mm. Inget gris - och nötkött, inga mackor (om det inte är detoxbröd) och inget vin på helgen. Egentligen kanske det inte blir en så stor skillnad för mig med tanke på hur/vad jag brukar äta. Men det återkommer jag med framöver i bloggen.  Imorgon, måndag den 22 oktober är dag 1 och tänker hålla på i minst fyra veckor. 

Ovido - Quiz & Flashcards