Alla inlägg under januari 2011

Av Susan Öhrstedt - 31 januari 2011 21:01

Inte blev det någon skidresa för mig till Säfsen! Åkte på en magbacill och blev riktigt hängig, matt och irriterad. Patrik åkte iväg och tillsammans med min kusin David hans sambo Helena och dotter Tindra. Vi hyrde stuga ihop från söndag till torsdag. Enligt Patrik var det en fin stuga, ny hyr-skidutrustning och helt okej backar. Jag får lita på hans ord eftersom jag inte fick möjligheten att uppleva detta själv. Sista tiden har mitt liv känts väldigt ofta och mycket som att det suger. Går bara och väntar på att mer skit ska dyka upp och tänker just nu, bring it on! För idag har jag de osynliga boxhandskarna på och då pallar jag bra mycket mer! Till skillnad från då jag endast har tunn och skör hud till skydd. Eftersom det inte blev en skidresa och jag gick hemma och skrotade fick jag sysselsätta mig med något kul. Som ni kan se av nedanstående bilder har jag hållit på med ljusgjutning och börjat planera årets köksträdgårdssäsong.


   

En färgklick som verkligen livar upp i sinnet och dessutom får jag njuta av dem en gång till när de tänds! Några till har det blivit efter denna bild togs och när jag väl är färdig med detta för denna gången har jag nog gjort 60 ljus. Det lär väl räcka ett tag.


      

Halvsmälta ljusstumpar ända från min tid då jag jobbade som kyrkogårdsvaktmästare (jobbade som det 2003-2005)!

Närbildstudie på ljustillverkning

Här är ljusfabriken!


  

Det finns tro om att det blir en vår även i år!

Här gömmer sig mina första små bebisar, tomater, gurkor och penseér. Det ni ser på ena drivbänken är dosan som styr värmemattan under folien. Kan verkligen rekommendera er som alltid driver upp egna plantor att skaffa en sådan. Fler frön gror och fortare går det också. Min växtbelysning består av en oerhört lyxig före detta verkstadarmatur på ett par ändå mer lyxigare bockar. Har belysningen på minst 16 (i år kör jag på 20) timmar om dygnet, vilket rekommenderas av kunniga. Tyra tycker det är så oerhört fult när det ser ut så här i vardagsrummet. Men å andra sidan så vill hon gärna äta av allt gott som jag driver upp!


         

Koncenterad Susan som fyller papperskrukorna med såjord. Tänk att en spagettislev kan passa så perfekt till att använda som jordspade.

Här är värmemattan innan folien och drivhusen kommit på.

Fröpåsar till tusen, en dröm för mig.

Alla papperskrukor som jag gjort till årets förkultivering. En gissning om hur många där är?  

     




   

Av Susan Öhrstedt - 26 januari 2011 16:49

Varning för vårprimörsabstinens! Eller vill-lukta-på-sommarblommor just nu!

Nu ska jag skriva om något som får i varje fall mitt hjärta att slå lite snabbare. Planeringen inför årets sådder i köksträdgården och sommarblommor. Brukar börja med att titta i varje trädgårdsälskares drömkatalog, Impecta. Fantasin är igång-triggad redan när katalogen letas fram och sen när sista bladet är vänt (för denna gång), så har en köksträdgård á la pittoreskt engelsk trädgård målats fram. Blandad med massor av blommor för det är viktigt hur det kommer se ut, inte bara att det ska vara ätbart i köksträdgården. Efter fantasi-orgierna om alla köksväxter och sommarblommor så knackar verkligheten på och det innebär att jag måste gå igenom min frölåda. Vissa frön måste köpas men har redan de flesta. Hade tänkt köpa sommarblommor men inser tråkigt nog att jag har för många redan och känner att jag borde använda dem innan de blir alltför gamla. Har man 80 påsar så borde jag väl kunna komponera ihop något fint av det!


 

Så här kommer det se ut snart igen i köksträdgården!


Detta kommer odlas 2011 i köksträdgården:

Tomater, många olika sorter, en solmogen och varm tomat är så gott

Gurkor, långa och korta

Pumpor, mest för prydnads skull

Basilika, tre sorter som jag brukar torka (har inte köpt basilika på många år)

Sallad, härligt att plocka av i växthuset, färskare kan det inte bli

Lök, röd, gul, gräslök och salladslök

Ärtor/bönor i många varianter

Broccoli, blomkål, kålrot, kålrabbi, grönkål och rotselleri

Potatis som kommer tidigt på våren, sommarsorter och höstsorter

Morötter i regnbågens alla färger, nja nästan i varje fall

Rotpersilja, palsternacka, rödbetor, mangold

Majs, extra söta, så gott att grilla

Rädisor, dill, persilja


   Smaskens!


Förutom ovanstående så är det en hel del perenna växter också som kommer hamna på tallriken. Kronärtskockor som är så gott och blommar i en helt underbar blålila färg. Sparris, den gröna som jag planterade i höstas. Jordgubbar, en tidig och en sen sort och så klart smultron. Timjan, oregano, mynta, rysk dragon, lavendel, skräppa (nästan som spenat) och brännässlor. Hallon, röda – och svarta vinbär, krusbär, blåbär, äpplen, päron och plommon. Höll på att glömma en av de allra första vårprimörerna, rabarber. Tror inte att jag glömt någon växt nu och jag blev riktigt hungrig av att skriva detta. Särskilt sugen på en utav vårens första bakade rabarberpaj på dessa röda, spröda och söta stänger blev jag!

Tycker ni att det är någon växt som saknas eller som ni varmt kan rekommendera säg till. Det ska inte vara någon växt som man måste pjoska allt för mycket med för det gillar jag inte.  


       

Lite vårbilder för att göra er längtan dit lite lättare!        

Av Susan Öhrstedt - 19 januari 2011 20:38

Första inlägget på länge nu och har sett på statistiken att ni går in nästan lika troget som innan för att kolla in min blogg. Det gillar jag så därför kommer jag fortsätta att skriva här då och då. Får nog ändra min presentationssida så att den stämmer med vad jag kommer skriva eller visa för bilder framöver. Jag kommer skriva mer om sådant som intresserar mig och det kommer handla om allt från det vardagliga livet på Sollyckan till djupdykningar i exempelvis Schamanism, hälsa och aktuella samhällsfrågor. Idag börjar jag det nya året med bloggen lite mjukt och håller mig till vardagen.


     

Den nya ugnen och jag är mycket nöjd. Äntligen kan man laga potatisklyftor på halva tiden. Den gamla ugnen höll inte värmen och tog evigheter att värma upp.

Djuren vilar i Tyras rum men jag tror mest att Ebba hoppas på att Casper ska hoppa ner från sängen så de kan busa lite.


   

Patrik spanar in i sovrummet som numera har väggbeklädnad på alla ställen utom gaveln.

Patrik mäter och skräpar ner!


    

Patrik skruvar sista OSB-skivorna och håller på att skruvar ändå mer nu när gipset är på väg upp.

En utav Tyras krukväxter. Hur lång kan den bli?


Ovido - Quiz & Flashcards