Direktlänk till inlägg 18 april 2013

Vad händer just nu i en Skånsk trädgård?

Av Susan Öhrstedt - 18 april 2013 20:49

Ja, det kan man undra! I trädgården på Sollyckan händer det mycket just nu och jag har svårt att hinna med men försöker att inte stressa upp mig över det. För jag får inte tappa bort mitt fokus på att trädgårdsgöra ska innebära lust och njutning annars kan man likväl göra något annat tråkigt istället. Sen är det bara en hemma i detta hushåll just nu eftersom Patrik är någonstans runt Adenviken och håller piraterna i öronen. Vilket innebär en mindre som fixar i trädgården. Men jag har ju satt upp lite mål för mig själv om vad jag borde hinna med inom vissa datum. Sen vet jag aldrig riktigt hur jag kommer må från dag till dag med fibromyalgin men det är alltid bra med målbilder och drömmar. Tror faktiskt att jag mår så bra som jag gör (visst, värken finns alltid där, trötthet och seghet) pga av att jag är rätt så fysiskt aktiv. Det kan jag tacka dels mitt eget driv och envishet men också vår hund Ebba och trädgården.

Så vad har då hänt i trädgården?

Det kommer ni få se med hjälp av foton som jag tagit. Kommer inte lägga ut alla bilder i denn omgång eftersom jag tagit en del ;)


Var inte så blyg! Kom, bara kom! Kan knappt bärga mig tills jag kan plocka första mjälla skörden av rabarber.



 

Kostade på mig lite penseér i veckan som hamnade i en zinkkanna som står och paraderar utanför ingången till huset.



     

Bild 1) All ris som blir efter häcknedtagningen av en nästan 5 m hög bokhäck och det kommer bli minst lika mycket till ris när den sträcka som jag tänker ta ner i år är färdigt. sen kommer vår flistugg få jobba!

Bild 2 och 3) Innan makeover av perennarabatten.


 

Oj då, här kommer det många plantor i ena gången av köksträdgården! Någon som kan gissa vad det kan vara? Det är inte en köksväxt utan blommar och sprider sig rätt så bra (som ni ser) om man inte klipper bort de vissande blommorna.


     

Fick ner potatisen i jorden idag! Kändes som en riktig höstdag när jag stod böjd över grepen och mössan nästan blåste av. Det var vinterjackan som gällde idag och jag som hade vant mig av med den! Mina potatisvänner som hamnade i den sköna och uppluckrade myllan var:

Rocket som är mycket tidig, dessutom tänker jag täcka över några plantor med miniväxthus/drivbänkar så att vi som vanligt kan skörda färskpotatis till midsommar.

Sen var det Amandine och Marine två tidiga sorter.

Så brukar jag ha sommarpotatis också och i år blev det Cherie och Juliette.

Har slutat med sen potatis då jag oftast slarvar med vart jag förvara den så den glöms bort eller fryser.

En liten purjolök hade överlevt vintern!  


Som sagt fortsättning följer i min underbara trädgård. Har förresten planer på att anlägga en helt ny köksträdgård på en dela av marken vi köpt. Kommer nog odla i den köksträdgård som jag har nu för sista gången i år. Men den har tjänat mig bra! Kommer bland annat göra upphöjda bäddar som vi kommer gjuta själva på plats och det ska även var örter där, ett växthus, rosenportalgångar, lavendel i massor mm. Det blir nog en diameter på ca 14 meter, alltså kommer det bli en rund anläggning. Så himla kul att planera :) Ses i nästa blogginlägg ;)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards