Alla inlägg under april 2013

Av Susan Öhrstedt - 28 april 2013 21:16

Patrik ringde häromdagen och han har det bra på böljan den blå. Han och andra med honom har försökt pröva sig på fiskelyckan. Han hade haft något som ryckt i linan två gånger men inget som nappat ordentligt, än i varje fall. Hoppet är väl det sista som överger en fiskare ;) Patrik var helt inne i fiskeriet och tyckte att det vore häftigt att få upp en Barracuda. Jag tyckte det vore häftigt med en tonfisk eftersom de kan bli så stora och jobbiga att fira upp om han skulle få napp. Visserligen vet jag inte hur stor en Barracuda blir men tror tonfisk är större men som sagt jag är bara en amatör och civilist ;)


Det är så skönt att höra hans röst över telefonen men samtidigt påminns jag om hur hemskt mycket jag saknar honom. Det är inte lätt för honom att ringa upp mig och antar att det är så för de flesta ombord. Patrik får ringa många gånger inna det blir rätt. Dels säger det att telefonnumret upphört, kommer inte fram alls eller kommer till någon helt annan person. Sen kan ni ju glömma det med att skype, för det ser man ofta när det filmar soldater/sjömän från USA, alltså att de brukar skypa med sina nära och kära. Vet inte om det är så på riktigt men om det är det kan man verkligen undra varför det inte är så för den svenska besättning ombord på HMS Carlskrona för det hade verkligen varit en mycket bra sak för anhöriga och framför allt barnen.


Ombord på båten finns en fotograf (combat camera) som lägger ut bilder då och då på en egen blogg och jag kollar såklart på dessa då och då eftersom det kommer nya bilder hela tiden. Såg att Patrik var med på ett foto över Flight Deck Team även om det var bara hans ryggtavla. Brukar kolla på om det kan vara han i bakgrunden i olika jobbsituationer och då jag känner min mans kroppspråk så väl ser jag direkt om det är han eller inte.


Snart har jag lite semester och ska köra upp till Stockholm imorgon eftermiddag men vet ännu så länge inte vilken bil det blir med eftersom vår nya bil hackar och blev bärgad hemifrån i fredagsmorse. Vet imorgon när jag ringt verkstaden. I vilket fall som helst så ska det bli kul att åka upp och träffa sina släktingar och vänner under fem dagar.


 

Här är ett foto på Patrik förra gången på ME02.


 

Apropå fisket men dessa får de inte fiska, bara njuta av att se dom.   


      Putte in action under ME02!



Av Susan Öhrstedt - 26 april 2013 22:17

Det händer så mycket i trädgården om våren så det blir ett till inlägg om det. Ett inlägg i form av mest bilder!


   Tänk att detta är samma växt! Så här såg Alliumen ut efter att löven tagits bort och sen efter ca 1 v har de blivit så här stora. 


 

Köksträdgården är ett bra gym! Fröna åker ner i backen.


        Efter alla frön har kommit i jorden och en plätt i närbild. Någon som kan gissa vad fröpåsen innehåller för läckerhet? 


Vår bröllopsgåva, en japansk körsbär vaktar över perennarabatten. 


 

Antingen var påsken tidig eller våren, eller kanske både och denna vår men i vilket fall som helst, påskliljor är vackra.


     Rabarbern sätter verkligen fart när värmen kommer!



En bild till dig, min älskade Patrik, till och med pilarna vill sända dig ett kärlekens tecken ;) 


     Före och efter hamling av pilarna och högen av videung som blev efteråt.


 

Vatten möter Lupin!


  Lite vatten i nästan varje litet lupinblad som hittills visat sig. 

Av Susan Öhrstedt - 18 april 2013 20:49

Ja, det kan man undra! I trädgården på Sollyckan händer det mycket just nu och jag har svårt att hinna med men försöker att inte stressa upp mig över det. För jag får inte tappa bort mitt fokus på att trädgårdsgöra ska innebära lust och njutning annars kan man likväl göra något annat tråkigt istället. Sen är det bara en hemma i detta hushåll just nu eftersom Patrik är någonstans runt Adenviken och håller piraterna i öronen. Vilket innebär en mindre som fixar i trädgården. Men jag har ju satt upp lite mål för mig själv om vad jag borde hinna med inom vissa datum. Sen vet jag aldrig riktigt hur jag kommer må från dag till dag med fibromyalgin men det är alltid bra med målbilder och drömmar. Tror faktiskt att jag mår så bra som jag gör (visst, värken finns alltid där, trötthet och seghet) pga av att jag är rätt så fysiskt aktiv. Det kan jag tacka dels mitt eget driv och envishet men också vår hund Ebba och trädgården.

Så vad har då hänt i trädgården?

Det kommer ni få se med hjälp av foton som jag tagit. Kommer inte lägga ut alla bilder i denn omgång eftersom jag tagit en del ;)


Var inte så blyg! Kom, bara kom! Kan knappt bärga mig tills jag kan plocka första mjälla skörden av rabarber.



 

Kostade på mig lite penseér i veckan som hamnade i en zinkkanna som står och paraderar utanför ingången till huset.



     

Bild 1) All ris som blir efter häcknedtagningen av en nästan 5 m hög bokhäck och det kommer bli minst lika mycket till ris när den sträcka som jag tänker ta ner i år är färdigt. sen kommer vår flistugg få jobba!

Bild 2 och 3) Innan makeover av perennarabatten.


 

Oj då, här kommer det många plantor i ena gången av köksträdgården! Någon som kan gissa vad det kan vara? Det är inte en köksväxt utan blommar och sprider sig rätt så bra (som ni ser) om man inte klipper bort de vissande blommorna.


     

Fick ner potatisen i jorden idag! Kändes som en riktig höstdag när jag stod böjd över grepen och mössan nästan blåste av. Det var vinterjackan som gällde idag och jag som hade vant mig av med den! Mina potatisvänner som hamnade i den sköna och uppluckrade myllan var:

Rocket som är mycket tidig, dessutom tänker jag täcka över några plantor med miniväxthus/drivbänkar så att vi som vanligt kan skörda färskpotatis till midsommar.

Sen var det Amandine och Marine två tidiga sorter.

Så brukar jag ha sommarpotatis också och i år blev det Cherie och Juliette.

Har slutat med sen potatis då jag oftast slarvar med vart jag förvara den så den glöms bort eller fryser.

En liten purjolök hade överlevt vintern!  


Som sagt fortsättning följer i min underbara trädgård. Har förresten planer på att anlägga en helt ny köksträdgård på en dela av marken vi köpt. Kommer nog odla i den köksträdgård som jag har nu för sista gången i år. Men den har tjänat mig bra! Kommer bland annat göra upphöjda bäddar som vi kommer gjuta själva på plats och det ska även var örter där, ett växthus, rosenportalgångar, lavendel i massor mm. Det blir nog en diameter på ca 14 meter, alltså kommer det bli en rund anläggning. Så himla kul att planera :) Ses i nästa blogginlägg ;)


Av Susan Öhrstedt - 13 april 2013 18:37

Tänk att en månad redan gått sedan jag stod där på kajen i Karlskrona och vinkade av min man när HMS carlskorna kastade loss. I början var det svårt att vara ensam hemma med ångest som kom smygande framför allt på kvällarna. Men nu har jag vant mig, fast visst kan jag känna mig ensam ibland men utan ångest då. För min egen del är det mycket bättre att Patrik är iväg dessa årstiderna, vår och sommar. Dels pga att trädgården börjar vakna till liv och det är skötsel med den sen hela säsongen och då har jag helt enkelt inte tid med alltför mycket ensamhetstankar och ångest. Men sen också att eldningen i pannan avtar successivt och det tar tid med veden, sotning, inbärning av veden mm. Visst är det mycket att göra under vår och sommar men för mig är det nästan bara avkopplande och roliga saker. Hittar också på mycket med min dotter Tyra som nu bor i egen lägenhet, har blivit att vi mer och mer hänger som kompisar, även om mor - och dotterrelationen aldrig kommer att försvinna.


    Blir mer och mer som Patrik! Har börjat ha tumstock i arbetsbyxorna precis som Patrik och använder hans SRF-mössa, den som han ofta använder. Dricker också mer öl. Vad ska det här sluta med? Helskägg, alla Patriks verktyg om han har i sina arbetsbyxor i mina arbetsbyxor (då kommer jag garanterat inte kunna röra mig) och att jag börjar snusa ;)



Hur har det då varit för Patrik? Vet att han och de andra skrovmekanikerna hade en del att fixa med under resan ner till Adenviken och att det sen blev mer att göra när helikoptern kom till båten eftersom skorvmekanikerna också ingår i FDT, Flight Deck Team. Synd att jag inte har en bild på utrustningen som de har på sig uppe på helikoterplattan när de förbereder för start och landning. I och med denna mission, ME03 så har det fått ännu bättre utrustning. Dels en overall som om jag tolkat Patriks beskrivning rätt påminner om de som Rallyförare brukar ha på sig och en hjälm á la Top gun. I början av resan blev många sjösjuka och då tyckte Patrik det var tråkigt eftersom många var i sina hytter och det inte fanns många att vara social med. Telefonlinjen är som vanligt inte den bästa och det bryts rätt var det är och sen kan Patrik kanske inte komma fram igen när han ringer upp igen. Brukar skriva meddelanden till honom via messenger i Facebook och det har funkat bra hittills. Sen kan Patrik, när det är bra uppkoppling vill säga kolla i min blogg för att följa vad som händer här hemma. Vet att han har börjat träna igen och det var verkligen på tiden, han har sagt ända sen förra missionen tog slut att han ska börja träna igen och det var för tre år sen ;) Tydligen har det varit mycket att göra för Flight Deck Team på helikopterplattan nyligen. Så uppenbarligen behövs det projekt som EU Navfor där! Men hoppas bara att det inte sker några allvarliga incidenter för de ombord HMS Carlskrona. Jag blir inte särskilt orolig över detta utan tror på besättningen och deras övning och kunskap inför denna mission :)  


       

Lite bilder från förra missionen, ME02. Helikopterplattan och helikoptern. Så här kan en så kallad piratbåt se ut. Detta örngott har han med sig även denna gången och så klart pipan, sjöbuse som han är!



     

Av Susan Öhrstedt - 11 april 2013 19:57

Trots snö, kyla och blåst blommar det lite i vår trädgård ändå! Klosterliljan står där så stolt med ödmjuk nacke. Räffsade bort löven från lök-förvildade-delen i veckan och det gömde sig massor av spirande gröna lökblad överallt. Kan knappt bärga mig tills allt har slagit ut i full blommning.  


Klart att jag passade på att köpa arbetshandskar när vi var på Ullared och Gekås sist, dessa var billiga och en annaa sort som jag också köpte :) Satt som hand i handsken ;)


Känner ni doften av en underbar kompost? Mumma för blivande köksväxter i växthuset som var slutdestinationen för denna laddning med näring. Blev tvungen att flytta på detta igår kväll eftersom de ska gräva ner avloppsrör och vattenledning där den stod. Ebba passade på at smaska på allt äckligt som dök fram i komposten. Det som inte var tillräckligt förmultnat ännu la jag på vår så kallade gödselhög.


Jo, men varför inte! Här inne ligger jag så bra. Vadå behöver du använda mig sen efter du sotat färdigt?

Ni kan väl tänka er hur mycket jag fick leta i pannrummet innan jag hittade denna. Eftersom den låser det övre hålet på pannan så var jag ju tvungen att leta efter den. Först flytta på en massa ved sen kräla runt på panngolvet, tur jag hade jobbkläder på mig.


 

Får jag lov att presentera de något blyga Scillorna. Men snart så kommer de blomma som en blå, härlig heltäckande matta i en del utav trädgården.


Av Susan Öhrstedt - 8 april 2013 21:04

Så nu var det äntligen dags att få min födelsedagspresent från min dotter Tyra. Övernattning i stuga på Ullared och en bonusgrej som jag inte riktigt visste vad det kunde vara förrän vi började närma oss. Nämligen bad i badtunna! Men till annat först. 

Då min man Patrik befinner sig någonstans på havet utanför Adenviken så bor jag ensam just nu och de innebär lite planering med vår hund Ebba. Som tur är så har jag en helt underbar vän som gärna tar Ebba då de själva vill skaffa en hund, dessutom så gillar den största av barnen Ebba men den andra är lite mer reserverad. Tyra kom till mig i Ekeby och sen packade vi bilen och körde vidare mot Eket för att lämna av Ebba. Så fort Ebba kom ut ur bilen blev hon jätteglad att träffa min vän och hennes familj igen och när hon sen såg att fotbollen fanns kvar (som hon bet sönder förra gången hon var där) var det bara den som gällde och att någon givetvis lekte med henne ;)

Sen körde vi mot Laxbutiken, så gott det var, som vanligt på det stället. Vi kom fram till ullared för tidigt för att kunna checka in men då körde vi till Panduro outlet...så synd att jag var tvungen att köpa lite pyssel/julkortsgrejer där. Hann med en runda på Sko-boo också och jag blev två par skor rikare. In på Rasta och köpte fika och satte oss på deras utealtan mot en solig och läande vägg, helt underbart.  

Checkade in och stugan låg nära skidbacken och badtunnorna och det var lung på området med andra gäster fram till Ullared stängde kl 8 på kvällen. Men det var inte fullbelagt och vi fick inga grannar i vår parstuga, skönt då de är rätt så lyhörda stugorna. Fixade mat, räkmackor som var jättegott, bäddade sängarna, tog en promenad och satt en stund i den goa solen och njöt.

Nu började det att ihop sig till att ta på sig badkläder och gå upp till badtunnorna. Det var en vaktmästare som tog emot oss och vi fick visa vår badbiljett. Tunnan höll nu 40 grader och det var lite väl varmt i början men sen så var det superskönt och avkopplande. Undrade först om vi skulle kunna sitta där i två timmar utan att bli för uttråkade men det var inga problem. Efter badet kände vi oss båda groggy och trötta. Snacksade och kollade lite på tv i stugan innan vi somnade.

Dagen U hade kommit som i att handla på Ullared! Tyra var rätt stirrig på morgonen när vi städade ur stugan och packade bilen, måste varit Ullaredsnerver ;) Vi kom till Gekås Ullared vid 8.30 och blev färdiga vid ett-tiden, det är nog rekord för oss. Detta var med lunchpaus inne i varuhuset vid 11 då vi var superhungriga. Som vanligt plockar man alltid på sig mer än vad som står på listan eftersom man inte alltid vet vad som finns inne för tillfället. Men denna gången blev det ovanligt lite kläder och inte ett enda ljus från Gekås då de höll på att flytta hela ljusavdelningen. Men kom upp i en försvarlig summa ändå när kalaset skulle betalas.

Med trötta ben, tom plånbok och full baklucka åkte vi hemåt men först en fikapaus på ett fik i Falkenberg, Stålbom. Mysigt ställe där vi kunde sitta ute i trädgården och jag smaskade på en Falkenbergare ;) Dem är riktigt fina och goda! Vidare mot Eket men först en biltvätt då bilens svarta färg gömde sig bakom massor av skit. Vi hade lite tid att slå ihjäl innan vi kunde hämta Ebba och det görs väl bäst i en biltvätt?! Ebba hade skött sig förutom att hon legat i deras soffa, ajsinbajsing Ebba. Hon fick en bamsekram av deras äldsta son innan vi åkte hemåt.

Summa summarum så har jag haft en supermysig och trevlig minisemester och gör gärna om det. Men så blir det nog också eftersom vi numera brukar åka till Ullared ca två gånger om året.



 

På väg hem från bastu och badtunneområdet



          

Bild 1) Så här ser en proffsig Ullreds-lista ut! Min hade jag i Iphonen och det tyckte jag gick riktigt bra, bara redera vartefter man handlat grejerna.

Bild 2) Skidbacken i Stugbyn som vi inte prövade på eftersom vi inte hade några skidor med oss.

Bild 3) Tyra testar värmen i vattnet innan vi hoppade i.

Bild 4) En del av utsikten från badtunnan.

Bild 5) Så här mysigt var det! ;-)



        

Bild 6) Lååång skorsten!

Bild 7) Föer badtunnor och en bastu.

Bild 8) Tyra njuter.

Bild 9) Solen håller på att gå ner.

Bild 10) Jag njuter också!



     

Bild 11) Mörkare och mysigare blev det.

Bild 12) Nu var det dags att gå upp.

Bild 13) Så fint med belysningen.



 

Tyra i Stålboms trädgård och fikar.

  

    

Bild 1) Talar för sig själv!

Bild 2) Behöver jag säga att denna choklad är superbillig på Gekås!

Bild 3) Lycka för en scrapbookare/julkortsmakare, var tyvärr slut förra gången jag var där men nu så!


     

Bild 4) Hittade bland annat tre fina sjalar.

Bild 5) Patrik hade beställt nya bambustrumpor och tror att 8 par räcker ett tag. Förutom detta hade han sagt att jag skulle köpa scampo och deo.

Bild 6) Några nya tutt-hållare blev det också, inte till Patrik alltså utan mig ;)




Av Susan Öhrstedt - 1 april 2013 20:42

Flexade ut från jobbet i torsdags vid 2-tiden för att skynda mig hem och elda och gå på promena med Ebba. För sen vid 6-tiden skulle Tyra, min dotter bjuda på middag hos sig. Supergod middag, helstekt kyckling med pommes chaute av bakpotatis, morötter och rödbetor + sås. Efter det så kollade vi på foton på Tyras farfar Roger Rydell som det var begravningsceremoni för i torsdags i Vallentuna kyrka. Tyvärr kunde framför allt inte Tyra åka upp på detta så därför hade vi en liten egen minnesstund.

På långfredagen åkte Tyra och jag till Väla och shoppade lite. Jag har inte varit där på länge nu så det var riktigt trivsamt att strosa där. Tur vi var där direkt efter öppningen för vid 12-13 var det för mycket folk men då var vi färdiga och kunde lämna folkstormen. Förstod varför folk var på Väla denna dag, snöade och blåste kallt ute.

På lördagen så kom Tyra till mig efter att hon jobbat till 12 och då åt vi en påsklunch/middag. Tyra hade förberett efterrätten som hon sen dekorerade. Men hennes plan på små fina bakverk blev inte som hon ville. Se foto nedan. Sen slappade vi och kollade fil och mös.

Tyra sov över och hon tog Ebba på en promenad medans jag fixade hemma. Körde in ved med skottkärran eftersom vedbackarna fortfarande är fastfrusna i backen och då hjälper det inte att ha en traktor med frontskopa. Körde in ca 1,5 kubik vilket jag hoppas ska räcka ett tag. Vill ha mer värme NU! Sen blev det att jaga löv på innergården men var nog lite tidigt på det eftersom det var fatfruset på vissa ställen men det mesta fick jag bort. Putsade en rabatt som ligger i sol nästan hela dagen och räffsade en massa björkgrenar som blåst ner under hösten/vintern.

Så idag fortsatte trädgårdsfixet men först en lååång promenad med Ebba innan. Jag gav mig på bokhäcken som är över 4 m hög och lite bökig att trimma även med traktorn och Patrik i frontskopan så häcken måste minskas på höjden. Gjorde ena sidan förra året och alla sidor av häcken kommer vara på samma höjd så småningom. Men det är mycket jobb så allting kommer ta några år. Finns ju annat att göra i trädgården också! Klippte bort vedartade växter vid vild/löksrabatten och då hittade jag lite blommor som blommade, se fotot nedan. Sen in och göra middag och en massa matlådor som räcker till jobbet i vecka som kommer. Gjorde en vegetarisk soppa på det jag hade hemma, gott blev det.


 

Klosterlilja som kikar fram mellan löven


       

Bild 1) Tyras försök till påskbakelse men det gick så där, men den var söt i varje fall och god!

Bild 2) Tyra lagar lite av sina plagg med min symaskin om hängt med lika länge som Tyra nu

Bild 3) Lövräffsning på innergården

Bild 4) Pausa måste man också göra mellan varven

Bild 5) Ebba pausar med mig

  

     

Bild 1) Tyra på väg att promenera med Ebba

Bild 2) Inkörd ved till pannan

Bild 3) Min oas just nu, även om grönskan saknas


 

Min terapi-hörna...köksträdgården fixad och klar inför kommande säsong. Jorden har inte rett sig än så vändgräver gör jag inte än


         
Bild 1) Örtagården fixad

Bild 2) Njuter av värmen och solen i växthuset

Bild 3) Min arbetsplats nåra timmar idag och många kommande framöver

Bild 4) Här kan ni se resultatet av häckbeskärning. Den delen till vänster gjorde vi förra året och nu är det den längsta sträckan av häcken som kommer bli gjord i år. Om min hälsa håller i sig

Bild 5) Som ni ser så har jag lite at bita i


 

Törs jag kika fram mellan lövtäcket som skyddat mig så gott under den kalla och blåsande vintern!  

Ovido - Quiz & Flashcards