Direktlänk till inlägg 8 april 2013

Ullared och minisemester

Av Susan Öhrstedt - 8 april 2013 21:04

Så nu var det äntligen dags att få min födelsedagspresent från min dotter Tyra. Övernattning i stuga på Ullared och en bonusgrej som jag inte riktigt visste vad det kunde vara förrän vi började närma oss. Nämligen bad i badtunna! Men till annat först. 

Då min man Patrik befinner sig någonstans på havet utanför Adenviken så bor jag ensam just nu och de innebär lite planering med vår hund Ebba. Som tur är så har jag en helt underbar vän som gärna tar Ebba då de själva vill skaffa en hund, dessutom så gillar den största av barnen Ebba men den andra är lite mer reserverad. Tyra kom till mig i Ekeby och sen packade vi bilen och körde vidare mot Eket för att lämna av Ebba. Så fort Ebba kom ut ur bilen blev hon jätteglad att träffa min vän och hennes familj igen och när hon sen såg att fotbollen fanns kvar (som hon bet sönder förra gången hon var där) var det bara den som gällde och att någon givetvis lekte med henne ;)

Sen körde vi mot Laxbutiken, så gott det var, som vanligt på det stället. Vi kom fram till ullared för tidigt för att kunna checka in men då körde vi till Panduro outlet...så synd att jag var tvungen att köpa lite pyssel/julkortsgrejer där. Hann med en runda på Sko-boo också och jag blev två par skor rikare. In på Rasta och köpte fika och satte oss på deras utealtan mot en solig och läande vägg, helt underbart.  

Checkade in och stugan låg nära skidbacken och badtunnorna och det var lung på området med andra gäster fram till Ullared stängde kl 8 på kvällen. Men det var inte fullbelagt och vi fick inga grannar i vår parstuga, skönt då de är rätt så lyhörda stugorna. Fixade mat, räkmackor som var jättegott, bäddade sängarna, tog en promenad och satt en stund i den goa solen och njöt.

Nu började det att ihop sig till att ta på sig badkläder och gå upp till badtunnorna. Det var en vaktmästare som tog emot oss och vi fick visa vår badbiljett. Tunnan höll nu 40 grader och det var lite väl varmt i början men sen så var det superskönt och avkopplande. Undrade först om vi skulle kunna sitta där i två timmar utan att bli för uttråkade men det var inga problem. Efter badet kände vi oss båda groggy och trötta. Snacksade och kollade lite på tv i stugan innan vi somnade.

Dagen U hade kommit som i att handla på Ullared! Tyra var rätt stirrig på morgonen när vi städade ur stugan och packade bilen, måste varit Ullaredsnerver ;) Vi kom till Gekås Ullared vid 8.30 och blev färdiga vid ett-tiden, det är nog rekord för oss. Detta var med lunchpaus inne i varuhuset vid 11 då vi var superhungriga. Som vanligt plockar man alltid på sig mer än vad som står på listan eftersom man inte alltid vet vad som finns inne för tillfället. Men denna gången blev det ovanligt lite kläder och inte ett enda ljus från Gekås då de höll på att flytta hela ljusavdelningen. Men kom upp i en försvarlig summa ändå när kalaset skulle betalas.

Med trötta ben, tom plånbok och full baklucka åkte vi hemåt men först en fikapaus på ett fik i Falkenberg, Stålbom. Mysigt ställe där vi kunde sitta ute i trädgården och jag smaskade på en Falkenbergare ;) Dem är riktigt fina och goda! Vidare mot Eket men först en biltvätt då bilens svarta färg gömde sig bakom massor av skit. Vi hade lite tid att slå ihjäl innan vi kunde hämta Ebba och det görs väl bäst i en biltvätt?! Ebba hade skött sig förutom att hon legat i deras soffa, ajsinbajsing Ebba. Hon fick en bamsekram av deras äldsta son innan vi åkte hemåt.

Summa summarum så har jag haft en supermysig och trevlig minisemester och gör gärna om det. Men så blir det nog också eftersom vi numera brukar åka till Ullared ca två gånger om året.



 

På väg hem från bastu och badtunneområdet



          

Bild 1) Så här ser en proffsig Ullreds-lista ut! Min hade jag i Iphonen och det tyckte jag gick riktigt bra, bara redera vartefter man handlat grejerna.

Bild 2) Skidbacken i Stugbyn som vi inte prövade på eftersom vi inte hade några skidor med oss.

Bild 3) Tyra testar värmen i vattnet innan vi hoppade i.

Bild 4) En del av utsikten från badtunnan.

Bild 5) Så här mysigt var det! ;-)



        

Bild 6) Lååång skorsten!

Bild 7) Föer badtunnor och en bastu.

Bild 8) Tyra njuter.

Bild 9) Solen håller på att gå ner.

Bild 10) Jag njuter också!



     

Bild 11) Mörkare och mysigare blev det.

Bild 12) Nu var det dags att gå upp.

Bild 13) Så fint med belysningen.



 

Tyra i Stålboms trädgård och fikar.

  

    

Bild 1) Talar för sig själv!

Bild 2) Behöver jag säga att denna choklad är superbillig på Gekås!

Bild 3) Lycka för en scrapbookare/julkortsmakare, var tyvärr slut förra gången jag var där men nu så!


     

Bild 4) Hittade bland annat tre fina sjalar.

Bild 5) Patrik hade beställt nya bambustrumpor och tror att 8 par räcker ett tag. Förutom detta hade han sagt att jag skulle köpa scampo och deo.

Bild 6) Några nya tutt-hållare blev det också, inte till Patrik alltså utan mig ;)




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards