Alla inlägg under april 2010

Av Susan Öhrstedt - 27 april 2010 19:59

            

Så här mycket grejer blev det och kolla in kvittot som jag håller i, ooops!


Jag gick upp som en vanlig vardag, dvs. 5.30 och Tyra gick nog upp tidigare än vad hon brukar göra än en vanlig skoldag. Tänk vad hon offrar sig för att åka och handla på Gekås. Vi åt frukost under tiden som vi körde, stekta äggmackor så att man står sig länge och orkar handla riktigt mycket. Det var lagom med folk i butiken och väldigt fina kläder, framförallt på herravdelningen. Det var synd att Patrik inte var med för han hade fastnat för många av plaggen, eller så hade hans snålhet slagit till och sagt ifrån. Vi hade två vagnar och de blev fulla, inte rågade men mycket grejer blev det ju! Har aldrig handlat för så mycket tidigare på Gekås. Tror att det var tre faktorer som spelade:


Nr 1) Inköpslistan påbörjades flera månader innan shoppingturen

Nr 2) Sparat pengar ett tag

Nr 3) Den största faktorn var nog att Patrik inte var med och sa stopp ;)


            

Patriks nya kalsonger, en aningens snyggare än marinens mossgröna ;) Många filmer blev det också så nu kan Tyra och jag ha mycket filmtajm. Klädeshögen ni ser är bara Patriks plagg, ni kan gissa vems hög som var störst (kom närmre skrämen så viskar jag det....Tyras)  


Tyra och jag är i varje fall jättenöjda, det var ett plagg som Tyra inte blev så glad över. Hon får skylla sig själv eftersom hon inte prövad dom i butiken. Det var ett par capri/piratbyxor a la träningsmodell och på Tyra blev det ett par tajta långkalsonger, mummelbyxor fick ett ansikte igen. Ha, ha, jag skrattade så jag nästan kissade på mig när jag såg det och tårarna rann nedför kinderna. Vad gäller kläder så handlade vi 45 plagg och när vi slog ut genomsnittspriset blev det 96.50 Tyra och jag tog 18 plagg vardera, fast två av ”mina” är presenter och 9 plagg är Patriks. Vi tyckte verkligen att han behövde uppgradera sin garderob väldigt mycket och hoppas han kommer att tycka om plaggen.


       

Kan ni gissa vad detta är, och de hör inte ihop för om de skulle komma nära varandra så går den ena saken sönder

    

Av Susan Öhrstedt - 24 april 2010 20:32

Äntligen börjar jag känna mig frisk igen, fast huvudet går det inte att göra något åt, det är som det är. Min förkylning börjar släppa nu efter att ha varit hemma från jobbet hela veckan. Det är så tråkigt att vara sjuk, inget orkar man göra och de innebär att tiden bara segar sig fram. Veckan som varit har därför känts som jättelång. Är laddad för en ny arbetsvecka och hoppas att det inte har kommit in för mycket nya saker under tiden som jag varit sjuk. Idag har jag faktiskt orkat med en hel del och känner mig mycket nöjd. Tyra och jag grillade för första gången denna säsong, helstekt chili - och vitlöksmarinerad fläskfilé med pommes de chateau, hemmagjord bearniésås och färska grönsaker. Det smakade mycket bra, måste säga att kocken på Elestorpsvägen 40 är väldigt duktig.


            

Bild 1, fr v.) Den stora perenna rabatten innan vårstädningen

Bild 2) Hoppas ni ser skillnaden efter två timmars jobb och röjning i rabatten (annars får ni kolla ögonen)

Bild 3) Ebba som njuter av solen och värmen 


Patrik har haft permisson från torsdagskväll till fredagskväll och började permisen med att träna sen lite öl och filmtajm. På fredag var halva besättningen på båten i land i Djibouti och Patrik skulle bada på ett lyxhotell där och äta lite god mat på någon restaurang. Han hade ett nattpass med vaktgång som egentligen varar ungefär 2 timmar per gång sen är det dags för byte, men den som skulle byta av Patrik hade permission så han fick ta ett dubbelt vaktpass. Kan tänka mig att han var rätt så mör efter det.


      

Innan jag röjde i rabatten fikade Tyra och jag på altanen. Tyra år muffins som vi köpte av grannpojken idag, han cyklade runt och sålde till klasskassan. Jag som inte tålde muffinsen fick offra mig på lösgodis istället som vi handlade igår på nyöppnade COOP i helsingborg. (bilden på lösgodiset är bara för att reta Patrik)  

  

Du, jag och vi

Du och jag är inte vi just nu.

Du är du med andra vi.

Jag är bara jag utan både du och vi.

Jag längtar efter du som just nu är du med andra vi.

 

      

Det är så härligt med alla blommor som börjar slå ut lite överallt i trädgården nu.

Bild 1 fr v.) Tulpan av gammaldags sort, ärligt tagen från en kyrkogård då jag jobbade som kyrkogårdsvaktmästare, tulpanerna växte där de inte skulle växa. Förökar sig villigt på tomten och kommer gärna två blommor på en stjälk

Bild 2) Lungört

Bild 3) Vad kan detta vara för blommor?

 

Av Susan Öhrstedt - 22 april 2010 11:56

Sen jag skrev så mycket om den tiden då jag saknade Patrik så väldigt mycket och många av er försökte stötta mig, känns det som att jag inte kan skriva om min längtan och saknad mer. För det kändes som att ni tyckte att jag tjatade sönder det och bara ville att jag skulle rycka upp mig. Men så enkelt är det inte, man känner vad man känner, och i viss mån kan man kontrollera det. Jag anser att man emellanåt bara ska hänga på den känsla som finns inom en, även om den är jobbig kan det ge något i slutändan. Så nu är stunden kommen till lite mer gnäll igen!


Patrik är väldigt dålig på att höra av sig och det vet han om och jag har sagt det till honom också. Att Patrik hör av sig betyder för mig att jag får lite feedback och bekräftelse på att det jag gör hemma för att få allting att fortsätta snurra utan honom vid min sida fungerar. Så när han hör av sig alldeles för sällan innebär det för mig att jag tappar tron på hela det här ”projektet”. Om han inte ens kan kämpa för oss borta i Adenviken utan hela tiden skyller på en massa saker som kommer i vägen när han ska höra av sig, varför ska jag fortsätta kämpa här hemma då? Jag uppfattar inte hans tjänst på HMS Carlskrona som något äventyr utan bara en lång pina innan det är över och Patrik är hemma igen. Visst vi är två i denna sak och jag hjälpte honom med ansökan, men bara för att man befinner sig på två olika platser i denna värld kan man väl försöka kämpa för vårt förhållande än då. Just nu känns det mest som om att det är jag som investerar i oss två hela tiden. Ska säga att det var skönt att få skriva av sig det här och hoppas att ni förstår mig och det är verkligen igen medömkan jag är ute efter, utan så här är det bara rakt upp och ner.


Tack vare anhöriggruppen som jag startade på Facebook (anhöriga till ME02, EU Atalanta2010) klarar jag av min vardag bättre. Ni som känner för det får också gå med i den gruppen om ni vill, uppe i 232 medlemmar nu. Vad gäller kommunikation överhuvudtaget nu med Patrik, dvs. de gånger han hittills ringt har jag insett mer än innan att det gäller att mena vad man säger. Inget onödigt inlindande av ord utan mer rak kommunikation, annars blir det ändå lättare missuppfattningar eftersom man inte kan läsa varandras kroppsspråk över telefonen. Jag har väl inte varit så kvinnlig i mitt språk innan hans mission heller men man kan alltid förbättra sin kommunikation. Ni kanske känner igen er i följande? Man och kvinna ute och åker bil under en semestertripp. Hon säger åh, där är ett fik (menar egentligen, kör in så fikar vi). Mannen säger under tiden som han kör förbi skylten in till fiket, jaha. Och irritation uppstår i bilen! Detta är väl väldigt typiskt manligt och kvinnligt språk?


  

Så här kärleksfulla kan vi faktiskt vara med varandra, tro det eller ej ;)   

Av Susan Öhrstedt - 21 april 2010 20:08

Hej hej, mamma tjatar så mycket om att jag ska skriva här så nu får jag väl göra det!!!  När Patrik åkte så trodde jag att jag skulle få ha mamma för mig själv, men icke. För vem pratar hon om hela tiden??? Jo om Patrik…”Patrik ringer inte, Patrik hör aldrig av sig, Patrik, Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik , Patrik”. Men vad ska jag göra åt det??? Så Patrik hör av dig oftare så jag slipper höra tjat om dig. Men annars funkar allt som vanligt, men jag måste hjälpa till mer nu…tror att jag städar och lagar mer mat än mamma nu!!!


  

jag och Patrik på pekkas bröllop


På måndag är det 7 veckor till sommarlov!!!! Jippi!!!! Och samma vecka kommer Patrik hem, då blir mamma nöjd!!! På måndag ska jag och mamma till Gekås och Patrik är väldigt avundsjuk för att han inte får följa med!!!! NOT!!!  Jag såg Patriks gamla firmabil när jag var på väg till skolan…vem tror ni börjar vinka till ”Patrik”??? Jo det var tröga jag …haha gamla vanor sitter i!!!


  

jag och Patrik för många år sen!!! gissar på 5-8 år sen... 

Av Susan Öhrstedt - 19 april 2010 23:06

Lugnet har sänkt sig över Elestorpsvägen 40, Tyra ligger och sover (vilket jag också borde göra), Ebba sitter på trappen utomhus och filosoferar, eller vad en hund kan tänkas göra, och vår katt Kasper jagar säkert något byte. Själv är jag lite rastlös då jag varit sängliggandes i princip två dagar nu, fått en envis förkylning. Men en sak vet jag bestämt, det går över!


Lite molnigt när detta foto togs som visar utsikten från Glumslövs backar och Ven ute i vattnet


 

Långt bort, där vattentornet är ligger Landskrona, det var vid detta vattentorn och dess strand om det klickade till mellan Patrik och mig

    

Hela parken i Landskrona var helt täckt av ett blått böljande hav Scillor i lördags när vi åkte för att vattna blommorna åt svärmor  


s  

I denna mysiga länga bor min svärmor Raija Öhrstedt, på Citadellet i Landskrona


Var in med bilen idag till bilverkstaden, proppade i mig febernedsättande så jag skulle orka med det. Jag hade egentligen inget val att åka och fixa till spoilern en annan dag, och Tyra övningskörde vilket gjorde det hela mycket lättare. Har tyvärr upptäckt ett missljud i bilen så ny tid fick bokas, inget dramatiskt, ett hjullager bara som ska bytas. Hade det varit för 10 år sedan hade jag bytt det själv men betalar hellre någon som kan göra det åt mig. Förut som ensamstående mamma hade jag det inte så fett och då var man inte bara mamma utan fick ta på sig olika roller för att klara sin ekonomi. Hade bara min man hållit sig hemma hade han fixat detta på en pisskvart (i princip). Vad gäller spoilern så sa jag till bilmekanikerna att Patrik sagt ifrån om att det inte skulle skruvas fast med en skruv som syns från utsidan. För i detta läge vill vi inte byta hela skiten nu, vilket är det som måste göras bara för att några fästen för spoilern gått sönder på ena sidan. Men mekanikerna bad mig komma och dividerade om hur vi skulle göra eftersom Patrik inte ville ha en skruv i spoilern. Jag ville bara att skiten skulle hålla och sa till slut ”är det en estetisk bil”? Nej, det är det inte, sa ena mekanikern snabbt och hade redan greppat skruvdragaren och en skruv, sen var det klart. Alltså, vår bil är en Opel Astra Combi millennium edition, röd lack som börjar gå åt det rosa hållet (matt i lacken vad är det för något?). I min värld är det inte en bil som rockar fett någonstans så vad gör en skruv till på denna bil! (Inget kommer att rosta eftersom det är plast allting).       

Av Susan Öhrstedt - 16 april 2010 19:37

Så blir man tvungen att åka till bilverkstaden igen, de hade inte monterat fast spoilern fram ordentligt. Jag som lovordade dem så mycket i förra inlägget, suck! Den här gången får jag banne mig hoppas att det blir bra.

Har börjat använda mig av miniatyrbilder då jag ofta har med mycket foton, men det är bara att klicka på dem så blir det full storlek.  


  

Ebbas fik i Helsingborg som går i 50-tals stil inredningsmässigt och det ätbara går storleksmässigt efter den Amerikanska stilen, "bigger the better". Vi var där och fikade i torsdags efter skola och jobb, mysigt och gott! (Ebbas fik innebär inte att det är vår hunds fikaställe, hon heter också Ebba)


Livet går sin gilla gång här och att Patrik inte finns vid ens sida börjar bli en vana det också. Nu har det gått mer än en månad sedan han åkte, den 13 mars seglade han iväg. Trots att det var väldigt jobbigt för mig i början så har en månad gått fort. Har faktiskt märkt lite positiva saker med att han inte är hemma, jag är mer social nu med mina vänner och hittar på saker på fritiden. Det kan faktiskt hänga ihop med att min hälsa är bra överlag och att min egen energinivå ökat, som jag tror helt klart hänger ihop med Qigong-kursen. Förut orkade jag inte med så mycket som jag gör numera. Imorgon blir det en tur över till Helsingör med några kompisar för att köpa Lisa Nilsson biljetter, vilket jag nog hade backat ur om det var för ett tag sedan, men inte nu, inte. Lisa Nilsson ska spela på Tullkammaren i Helsingör den 8 maj och jag ser fram emot det.


   

Efter fikat i torsdags hade vi nog med sockerrus för att orka plantera 60 pénseer och fläta små söta pilstaket till två rabatter

   

Lite Patrikinfo: Han ringde precis och lät helt slut i telefonen och det beror på de övningar som görs dagarna i ända, och att det ska göras med mundering som inte är anpassad efter 30 graders värme. Hur svårt kan det vara att få tag i kläder som är anpassade efter värmen, det finns väl andra styrkor som har den typen av kläder. Många gånger känns det som att vanlig svensk byråkrati är överkomlig för det mesta, men inom det militära/marina är det 10 resor värre. Över till en utav de positiva sakerna på båten, maten, enligt Patrik då. Idag hade de till middag ätit sparrissoppa som förrätt och ryggbiff med klyftpotatis till varmrätt. Och en ny klubb har tydligen bildats, onsdagsgängets bastuklubb. Patrik har lite huvudbry med detta eftersom pipklubben också träffas denna dag, fast de ses en annan dag varje vecka så att avstå från pipan låter som ett bra hälsoval.


    



     

Lite bilder från vår promenad idag runt Mölledammarna som ligger i närheten av där vi bor. Det läar betydligt mer i en skog än mitt ute på åkrarna här i Skåne och idag var det rejält blåsigt. Jag gillar den sista bilden bäst, naturens kraft över människans verk är starkast, även om det känns som att vi bara förstör moder jord i dagsläget  

Av Susan Öhrstedt - 13 april 2010 21:36

Tyra måste ha haft feberyra eller slagit sig riktigt hårt eftersom hon självmant gick ut i trädgården i söndags och började hamla Pilarna. För er som inte är så trädgårdskunniga är hamla att beskära hårt, så som den klassiska bilden av Skåne brukar framställas på turistbroschyrer. Ett gult blommande rapsfält och en gammal allé med trädstam som har bara lite skott på toppen. Jag kom ut och gjorde lite nytta, tog väl tio grenar, ha, ha. Vi höll på i några timmar som ni säkert kan förstå av nedanstående bilder. Så nu har vi mycket pilmaterial att fläta till både det ena och andra med!


Tyra i sin värsta feberfrossa ;) Pilhäcken blir hamlad

   Har ingen aning om vem som kan gömma sig under hatten. Här har ni bildbevis på att jag klippte några grenar i varje fall 

 

 

En koncentrerad och sammanbiten Tyra   

   


Liten hög blev det, är det någon som behöver till pilflätning så kom och hämta 


I måndags höll nog Tyras feber i sig för då hade hon börjat röja bland perennerna och räfsat löven på innergården. Fortsätter hon så här får jag inget att göra. Nej, skulle inte tro att det är någon risk för det. Själv var jag ledig som jag ska vara eftersom min tjänst är på 80 %. Började direkt på morgonen med Zumba, dansträning sen dammsugning och toastädning. Sen bar det av mot stora staden Malmö och laserbehandling för mina utslag i ansiktet, har gjort det nu i många år (10 år) och Rosacean blir bättre hela tiden. Trots att jag inte kan äta penicillin för att bli av med den snabbare. Efter en sådan smärtbehandling var det dags för shopp-strosning på gågatorna och fika med min kompis Diana. Åt vårens första glass också på Lilla glassfabriken i Malmö, de har så god glass. Två stora kulor med Mango - och hallonsorbet blev det. 


 

Vitsippor och Scilla i en salig och härlig röra på tomten 

 

  

Den första soldyrkningen på altanen för denna säsong, visst är vi söta 


Visst är det underbart när väckarklockan ringer 5 och man känner sig så pigg och manad att gå upp då. Tisdagen började lite tidigare än vanligt då bilen skulle lämnas in på verkstad och hängde på låset klockan 7 i Teckomatorp. Fick låna en servicebil så jag kunde köra till jobbet och den var så häftig, med groggblandare och allt. Mycket stripes på också, det hade Ronny och Ragge gått igång på. Men det var inte så kul att köra runt i den när jag skulle på hembesök, vårdtagarna undrade varför jag hade en sådan bil. Bilmekanikern ringde redan 12 och var då klar med allt, dvs. fixat spoilern fram som fick sig en smäll efter en snöhög, bytt från vinterdäck till sommardäck och kamremmen bytt. Jag blir alltid lika glad av att ha lämnat in bilen på Mac Torp, även om det kostar då de är så duktiga och serviceinriktade där. 


 

Vår kvällsvy från ovanvåningen och vi brukar nästan ha så här underbara solnedgångar varje kväll   

Av Susan Öhrstedt - 13 april 2010 21:25

Patrik, eller Putte som han kallas för på båten ringde häromdagen men det blev inget långt samtal då jag hörde att de ropade efter skrovmekanikerna i de högtalare som finns på båten överallt. Bråttom var det nog också då han la på snabbt. Ikväll ringde han igen och denna gång var det inget som störde oss, förutom det vanliga, att telefonsamtalet bryts rätt var det är eller att jag inte hör Patrik emellanåt. Han brukar fortsätta höra mig då så jag babblar på som vanligt.


      

Foton Patrik tagit då de övade inför denna mission i Karlskrona

 

Så vad har hänt den sist veckan för Patrik? Det har varit mycket övningar med långa och varma dagar. Eftersom Patrik tillhör flight deck crew så har det inneburit helikopterövningar för honom. De hade tydligen varit i land en dag i Djibouti och kunde ha badat på ett fem stjärnigt hotell för 25 $ om de ville, men Patrik hoppade detta. Han var säkert snål som vanligt! Skämt å sido så vet jag inte om det var så att han hade vakten just då. Alla måste gå vakt i skift nu på båten. Från och med imorgon gäller det för HMS Carlskrona, det är då Sveriges ”ordförandeskap” börjar och läget blir lite allvarligare. Tv 4:s nyhetsmorgon intervjuade en löjtnant som var med under förra missionen om detta i måndags, har jag för mig. Hon förklarade att Sverige leder EU-projektet och att HMS Carlskrona blir headquarter. Jag frågade Patrik vad jag skulle hälsa från honom till er trogna läsare av denna blogg, och det var att det är varmt, eller snarare varmt som ***. Var 32 grader i verkstaden häromdagen, lite svettigt kanske!


      

Mer foton från tiden innan själva missionen, den första är hur de sov innan de flyttade ombord på HMS Carlskrona. Nästa år på däck och helikopterövning och den sista är på två bogserbåtar


Skickade det första brevet till Patrik idag som landar i Djibouti om en vecka eller mer och Patrik får det nästa gång de är i hamn. Tyra har vitsat till det med vykort av diverse ting, kan inte avslöja det här då Patrik läser bloggen. Kan säga att vi retades som vanligt med honom.  Men jag skickade med ett mer traditionellt kärleksbrev till honom, måste visa att jag är en ”god hustru”!      

Ovido - Quiz & Flashcards