Alla inlägg den 13 april 2010

Av Susan Öhrstedt - 13 april 2010 21:36

Tyra måste ha haft feberyra eller slagit sig riktigt hårt eftersom hon självmant gick ut i trädgården i söndags och började hamla Pilarna. För er som inte är så trädgårdskunniga är hamla att beskära hårt, så som den klassiska bilden av Skåne brukar framställas på turistbroschyrer. Ett gult blommande rapsfält och en gammal allé med trädstam som har bara lite skott på toppen. Jag kom ut och gjorde lite nytta, tog väl tio grenar, ha, ha. Vi höll på i några timmar som ni säkert kan förstå av nedanstående bilder. Så nu har vi mycket pilmaterial att fläta till både det ena och andra med!


Tyra i sin värsta feberfrossa ;) Pilhäcken blir hamlad

   Har ingen aning om vem som kan gömma sig under hatten. Här har ni bildbevis på att jag klippte några grenar i varje fall 

 

 

En koncentrerad och sammanbiten Tyra   

   


Liten hög blev det, är det någon som behöver till pilflätning så kom och hämta 


I måndags höll nog Tyras feber i sig för då hade hon börjat röja bland perennerna och räfsat löven på innergården. Fortsätter hon så här får jag inget att göra. Nej, skulle inte tro att det är någon risk för det. Själv var jag ledig som jag ska vara eftersom min tjänst är på 80 %. Började direkt på morgonen med Zumba, dansträning sen dammsugning och toastädning. Sen bar det av mot stora staden Malmö och laserbehandling för mina utslag i ansiktet, har gjort det nu i många år (10 år) och Rosacean blir bättre hela tiden. Trots att jag inte kan äta penicillin för att bli av med den snabbare. Efter en sådan smärtbehandling var det dags för shopp-strosning på gågatorna och fika med min kompis Diana. Åt vårens första glass också på Lilla glassfabriken i Malmö, de har så god glass. Två stora kulor med Mango - och hallonsorbet blev det. 


 

Vitsippor och Scilla i en salig och härlig röra på tomten 

 

  

Den första soldyrkningen på altanen för denna säsong, visst är vi söta 


Visst är det underbart när väckarklockan ringer 5 och man känner sig så pigg och manad att gå upp då. Tisdagen började lite tidigare än vanligt då bilen skulle lämnas in på verkstad och hängde på låset klockan 7 i Teckomatorp. Fick låna en servicebil så jag kunde köra till jobbet och den var så häftig, med groggblandare och allt. Mycket stripes på också, det hade Ronny och Ragge gått igång på. Men det var inte så kul att köra runt i den när jag skulle på hembesök, vårdtagarna undrade varför jag hade en sådan bil. Bilmekanikern ringde redan 12 och var då klar med allt, dvs. fixat spoilern fram som fick sig en smäll efter en snöhög, bytt från vinterdäck till sommardäck och kamremmen bytt. Jag blir alltid lika glad av att ha lämnat in bilen på Mac Torp, även om det kostar då de är så duktiga och serviceinriktade där. 


 

Vår kvällsvy från ovanvåningen och vi brukar nästan ha så här underbara solnedgångar varje kväll   

Av Susan Öhrstedt - 13 april 2010 21:25

Patrik, eller Putte som han kallas för på båten ringde häromdagen men det blev inget långt samtal då jag hörde att de ropade efter skrovmekanikerna i de högtalare som finns på båten överallt. Bråttom var det nog också då han la på snabbt. Ikväll ringde han igen och denna gång var det inget som störde oss, förutom det vanliga, att telefonsamtalet bryts rätt var det är eller att jag inte hör Patrik emellanåt. Han brukar fortsätta höra mig då så jag babblar på som vanligt.


      

Foton Patrik tagit då de övade inför denna mission i Karlskrona

 

Så vad har hänt den sist veckan för Patrik? Det har varit mycket övningar med långa och varma dagar. Eftersom Patrik tillhör flight deck crew så har det inneburit helikopterövningar för honom. De hade tydligen varit i land en dag i Djibouti och kunde ha badat på ett fem stjärnigt hotell för 25 $ om de ville, men Patrik hoppade detta. Han var säkert snål som vanligt! Skämt å sido så vet jag inte om det var så att han hade vakten just då. Alla måste gå vakt i skift nu på båten. Från och med imorgon gäller det för HMS Carlskrona, det är då Sveriges ”ordförandeskap” börjar och läget blir lite allvarligare. Tv 4:s nyhetsmorgon intervjuade en löjtnant som var med under förra missionen om detta i måndags, har jag för mig. Hon förklarade att Sverige leder EU-projektet och att HMS Carlskrona blir headquarter. Jag frågade Patrik vad jag skulle hälsa från honom till er trogna läsare av denna blogg, och det var att det är varmt, eller snarare varmt som ***. Var 32 grader i verkstaden häromdagen, lite svettigt kanske!


      

Mer foton från tiden innan själva missionen, den första är hur de sov innan de flyttade ombord på HMS Carlskrona. Nästa år på däck och helikopterövning och den sista är på två bogserbåtar


Skickade det första brevet till Patrik idag som landar i Djibouti om en vecka eller mer och Patrik får det nästa gång de är i hamn. Tyra har vitsat till det med vykort av diverse ting, kan inte avslöja det här då Patrik läser bloggen. Kan säga att vi retades som vanligt med honom.  Men jag skickade med ett mer traditionellt kärleksbrev till honom, måste visa att jag är en ”god hustru”!      

Ovido - Quiz & Flashcards