Alla inlägg den 11 april 2010

Av Susan Öhrstedt - 11 april 2010 12:41

Tänk att vi alltid blir lika förvånade och glada varje år som våren kommer, och denna vår är inget undantag. Undrar om vi människor också har en typ av guldfiskminne? Men våren är härlig, trots att min pollenastma-allergi triggas igång då. Allting vaknar till liv igen, människor, djur och växter!


      

Första bilden är minipåsklijor på väg att slå ut, den i mitten är på en Scilla både i knopp och utslagen och sist är det en röd julros.


Denna vecka som har passerat har varit väldigt intensiv och rolig både på jobb och privat så därför har bloggningen inte legat på högsta prioritet. Även om veckan är en arbetsdag kort ska man hinna lika mycket ändå, suck, och den ekvationen går inte riktigt ihop. Torsdagen var en riktig prioritetsdag, mycket var det bråttom med och ett hembesök fick göras akut pga. slarv från sjukhusets sida. Men som det bra team vi är (hemtjänst, sjuksköterskor, handläggare m fl.) fixade det sig till det bästa för vårdtagaren/brukaren. Min lunch blev inte särskilt lång den dagen, 10 min, men som tur är blir det inte så här varje dag i mitt jobb. Så här efteråt ger jag faktiskt mig själv en klapp på axeln för att jag prioriterade rätt och att allting löste sig. Det är knappast någon annan som berömmer en i detta yrke så det får man göra själv ibland.  Tisdagen var roligare eftersom jag hade ett föredrag/föreläsning för SPF (Sveriges Pensionärers Förening) om vad en biståndshandläggare gör och den lag som styr vårt arbete och vårdtagares/brukares eget ansvar och rättigheter.


Nu över till något betydligt trevligare, min fritid! Patrik har inte hört av sig på hela veckan så jag kan inte lämna någon rapport om hans liv i Djibouti just nu. I onsdags var jag på Oscarsgården i Mjöhult och träffade de gamla kollegorna från Höganäs, åt middag där som var mycket god. När jag körde dit undrade jag verkligen om jag kört rätt, Oscarsgården ligger mitt på en åker ute i den skånska myllan. Men, jo det var en restaurang i korsvirkeshuset och fullsatt blev det också. Skulle ha varit på Qigong istället men ville träffa de ”gamla” arbetskamraterna istället. Torsdagen så åkte Tyra och jag till bibblan, jag lånade talböcker som jag brukar lyssna på till och från jobbet. Sen beställde vi faktiskt mat, kebabtallrik och kebabrulle, mums.


Var bortbjuden till Tarstadborna Joni och Anette för att grilla och spela kort, 2:an och Maria var också där. Nära vänner till Patrik och mig sedan länge och vi saknade allihopa honom där. Inte för kortspelets skull för det gillar inte Patrik men maten, mycket vitlök blev det ju. Spelade Gin och Rummy, jag för andra gången i mitt liv och kom tvåa, yehaaa. Värdparet Joni och Anette skulle fundera på om jag någonsin skulle bli ditbjuden igen för kortspel (slog båda två), ha, ha.


  

2:an in action som vräker sig i Tarstadsbornas soffa där jag var och spelade kort i fredags. OBS fulölen i näven! 

 

I lördags bar det av mot Lund där det blev en dag fylld av shopping, fika, mat och trevligt sällskap. Song of the lakes, dvs. Ingemar, Lisa, Mike, Rick och annat folk kom till Lund och vi satt på The Old Bull/John Bull ett tag och ”drack varandra till” som Bellman skulle ha sagt.  Sen var det jam-kväll i Hjärup som hägrade, och det var betydligt bättre drag där än på Mejeritet förra lördagen då Song of the lakes spelade. Jag och förhoppningsvis alla som var där hade mycket skoj, dansade och diggade för fullt. Kom hem vid 2.30 på natten och var superhungrig så lite ”nattamad” blev det innan läggdags.


Soundcheck inför kvällens spelning, Song of the lakes på scen

     

Mycket senare på kvällen och i princip vem som helst kunde få spela och sjunga men slutade med att nästan hela Song of the lakes var på scenen igen. Ska säga att det var betydligt bättre musik och sång när de var på scen än vissa andra. Men vi fick oss några goda skratt i varje fall!     

Ovido - Quiz & Flashcards