Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Höst och detox

Av Susan Öhrstedt - 21 oktober 2012 16:09

Nu är den underbara hösten här! Då naturen blommar upp en sista gång innan vintervilan. Tycker det är så fint med dessa årstider som vi har i Sverige. Fast egentligen borde jag inte gilla höst och vinter eftersom kroppen min värker mer då, men det skiter jag i ;) för man kan faktiskt njuta av livet ändå. Ett sätt för mig att njuta är att fota och konstigt nog är det nästan alltid natur/trädgårdsbilder....freak, eller?


Har aldrig fått så fina vinteräpplen som i år. Då har vi bott här i 12 år.



Så mycket björnbär det blev i år, hann inte med att mumsa upp alla.



    

Fänkål som blommar tycker jag är så vackert.


          

Lite olika vyer i trädgården. Vad tycks om tomaten? Inte liten va?



 

Året-runt-uteplatsen har fått sin höstskrud :)


Nu över till detoxen

Har aldrig prövat detta tidigare om man nu inte räknar in IBS-skov och ingen eller flytande/skonsam kost när skoven är som värst ;) Men nu ska jag prova något på mina egna villkor. Finns så mycket positivt skrivet om detox och dess goda "biverkningar". Vill rensa ut så mycket slagg som möjligt i min kropp för att se om det har effekt på fibromyalgin och IBS:en. Sen gör det ju inget om jag skulle råka gå ner i vikt också.

Enligt detoxreglerna ska man inte äta socker, dricka kaffe, läsk och alkohol, äta rött kött och grädde bland annat.

Man ska äta mycket grönsaker, smoothies, dricka utrensade detoxdroppar och mycket vatten och inte träna för hårt under detoxen.

Varje morgon ska börjas med ett glas ljummet vatten med saften från en halv citron i. 

Men jag ska tillägga att det finns tusen olika detox-grejer och jag har sållat efter min kropp och vad som skulle kunna tänkas passa in med tanke på mina diagnoser. Detox tycker jag att man ska göra med eftertanke innan man hoppar på detta. Så jag kommer äta ordentligt till frukost, lunch och middag, precis som vanligt men med ännu mer grönsaker, fisk, tofu, räkor mm. Inget gris - och nötkött, inga mackor (om det inte är detoxbröd) och inget vin på helgen. Egentligen kanske det inte blir en så stor skillnad för mig med tanke på hur/vad jag brukar äta. Men det återkommer jag med framöver i bloggen.  Imorgon, måndag den 22 oktober är dag 1 och tänker hålla på i minst fyra veckor. 

 
 
Solan

Solan

21 oktober 2012 19:11

Hello Sister.
Du får till sådana fina bilder, man bara njuter.
Du får se till att ha lite varmara innom hus så att man inte fryser ihjäl ;) De kanske kan lätta lite på ditt led besvär :)
Ska försöka komma ner första helgen i november. Måste kolla av lägget lite mer runt om Kävlinge, så att man vet att de är rätt.
Har glömt lägga till dig i Blogvovin, men nu är det gjort, så nu kommer jag inte missa några av dina inläg ;)

http://lillboda.webblogg.se

Susan Öhrstedt

23 oktober 2012 18:48

Älskade syster du är alltid välkommen

 
AnetteJ

AnetteJ

22 oktober 2012 08:44

Underbara bilder !!! Hittade hit via Lillbodas blogg ;0)

http://www.mammajersmyr.bloggplatsen.se

Susan Öhrstedt

23 oktober 2012 18:49

Tack och jag är syster till den som skriver i lillbodas blogg ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards