Direktlänk till inlägg 1 maj 2012

Dagen F!

Av Susan Öhrstedt - 1 maj 2012 19:37

En del av er kanske undrar efter förra inlägget över det här med smärta. För det är väl så att om man har fibromyalgi har man mycket smärtor? Varför jag inte nämnde det bland mina symtom var för att jag helt enkelt glömde bort att skriva det sist. Jo, jag har tyvärr smärtor men har levt med det så länge att jag glömmer bort det (trots att smärtan finns där dagligen).


Då när jag blev hemma från jobbet gjorde jag inte mycket om dagarna, sov länge och blev oftast sittandes i soffan framför teven. Orkade inte ens laga mat, vilket jag egentligen inte orkat på ett tag innan jag blev så dålig. Som tur var har min underbara dotter Tyra både lagat mat, planerat veckomenyer och handlat under en rätt så lång period nu <3. Det blev några läkarbesök den här perioden och nya blodprover skulle lämnas in varje gång, till slut var jag så nystucken i armvecken att de fick leta vener på andra platser. (Inte skönt) Ett utav dessa läkarbesök följde min dotter Tyra med och då var jag så dålig att det tog mig 10 min att gå till mottagningen mot vanligen 3 min. Blev då sjukskriven heltid under 3 veckor. Givetvis hittades inget fel och den doktorn kunde inte ställa någon diagnos. Men det var faktiskt rätt skönt att bli sjukskriven och jag ska förklara varför. Nu förstod jag att något inte stod rätt till och att vidare utredningar skulle göras. Men också att 100 % sjukskrivning innebar att jag kunde fokusera helt på att bli bättre och att slippa känna att jag inte gjorde ett bra jobb som biståndshandläggare.


Under sker och även så denna gången, jag blev bättre men det gick sakta och bakslag blev det också emellanåt. Träffade min husläkare som sjukskrev mig 50 % under två veckor sen 25 % under två veckor. Det gick rätt så bra på jobbet så att börja jobba 100 % efter dessa sjukskrivningar trodde jag inte skulle vara så svårt. Började också en ny tjänst som projekt eller en viss period som systemförvaltare under den här härvan.


Dagen F (som i fibromyalgi) kom och hade läkarbesök inbokat hos husläkaren den 20 februari kl 8.00 på måndag morgon. Trodde att det skulle bli som vanligt, att inga svar finns och vi måste nog utreda vidare. Men efter ett tag frågade jag rakt ut om något hade hittats  och då säger hon rakt av att det är fibromyalgi. Detta är en läkare som när jag tidigare tagit upp detta och MS nästan fnyst åt mig och sagt att fibromyalgi är en uteslutningsdiagnos. Snacka om att jag innerst inne blev rejält omtumlad men visade nog inte detta för henne på utsidan.

Gick ut från läkarmottagningen som bedövad och helt uppslukad av detta nya, en tredje ny diagnos inom loppet av ett år :(( Ringde till min man på vägen till bilen och tårarna låg och lurade under ögonlocken. Körde sen som vanligt till jobbet och försökte fokusera på arbetsuppgifterna. Skulle prata med min chef om något jobbrelaterat och berättade efter det om min diagnos och han blev bedrövad och blev nyfiken på vad denna sjukdom innebär.


Nej, över till något annat som att det faktiskt varit en underbar Valborg och 1 maj. Idag har det varit en bra dag att  vara Susan på med mindre ont och rätt så bra ork :))) Lite bilder över helgens äventyr:


Min man Patrik tänder valborgsbrasan



 

Här var det tänt!



Solnedgång över fälten där vi bor



   

Bilder i mörker blir inte så bra men man ser att jag är bra nöjd över min egentillverkade marshmallowsgrillpinne



 

 Våren till ära flög en Svala in och upp på ovanvåningen, flög ut till slut när alla fönster stod på vid gavel :)  


 
 
Solan

Solan

6 maj 2012 09:34

Vilka fantastiska foton.
En fin liten brasa :)
KRAM

http://lillboda.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards