Alla inlägg den 11 september 2012

Av Susan Öhrstedt - 11 september 2012 19:13

Det var ett tag sedan som jag skrev på bloggen. Är ju så busy alltså ;) Nej då men har prioriterat annat istället. Mår bra förutom att jag är inne i ett IBS-skov just nu. Men det går över med tiden. Min man Patrik och jag har hållit på mycket utomhus med hus och trädgård. Kommer här att visa bilder på hur en rabatt får en rejäl ansikt-lyftning.


    Cedergren & Co på Råå och bil full med plantor och jord :)


     Denna rabatt har nog funnits här i många år fast med vanliga stenar som kant. Rabatten var ett misch masch av växter och två gamla fula Kaprifoler som sett sina bästa dagar. Alla plantor utom Kaprifolerna jordslog jag på annan plats och vet inte än idag vad jag ska göra med dom. Förut låg det jord mot syllen som ligger ovanpå stenarna till väggpanelen. Så vi tog bort den jorden och satte en stålkant i bakkant av rabatten som vi sen fyllde med gammalt grus som vi hade liggandes. Sen var det till att börja med stensättning och dessa är gjord här i Ekeby på Höganäs CC. Fått dom gratis av en familj i Ekeby som bara ville bli av med dom. Kan säga att det inte är lätt att sätta en kant av sten när marken är ojämn och luta samt att sten/lerplattorna inte heller är fyrkantiga. Men jag ger inte upp i första taget.


    Så här blev det!


Närbild på rosorna, Goldener Olymp. Tre stycken har vi satt som kan bli 5 m höga.


     

Klematis som också blommar, denna heter Edit som vi satte fyra av. Gick åt en del lavendel till en rabatt på 8,40 lång och 60 bred. 23 st närmare bestämt. Sen vill jag komplettera det hela med lite vårlök, tulpaner, krokus och vita liljor som blommar i Augusti men det blir ju så himla dyrt :(



Ovido - Quiz & Flashcards