Alla inlägg den 9 december 2012

Av Susan Öhrstedt - 9 december 2012 19:33

När kylan kommer behöver min kropp extra omsorg med värme, massage, mys och mycket varm dryck. Går på behandling hos Jia Jönsson på Lyckostenen i Billesholm cirka en gång i månaden. Så veckan som var testade hon en för mig helt ny behandlingsform, koppning. Visst gjorde det ont och mer än ont på vissa ställen men "ont ska med ont förgås". Kan säga att jag hade ett helt dygn utan någon smärta överhuvudtaget i hela min kropp. Det var som att gå på moln, helt underbart :-) Men min rygg såg inte så tjusig ut i flera dagar efteråt. Inte världens bästa skärpa på fotot men här kan ni få en hum om vad det rör sig om.


    


Där det blir mest färg på huden där har man också mest obalans i kroppen enligt Jia Jönsson. Jag hade enligt detta mest obalans i min tunntarm och något mindre obalans i lungorna. Inte så konstigt att dessa två ställen gav mest färgpåverkan eftersom jag har IBS och astma och nedsatt lungkapacitet. Får se vad som händer under nästa behandling, det beror lite på hur min dagsform är och vart jag har haft mest besvär sedan sist. Kan säga att jag tycker att Jia är mycket proffesionell och kunnig.


"Koppning är en gammal traditionell läkekonst som åter blivit aktuell. Med hjälp av sugkoppor skapas ett undertryck som påverkar bindväven i muskler och underhud. Blodcirkulationen ökar och bidrar till att transportera bort slaggprodukter i bindväven. Koppning ger ökat välbefinnande och används vid muskelspänningar, senfästesinflammationer samt för att öka blodcirkulationen. Behandling med koppor är även effektivt mot celluliter. Musklerna värms upp och slappnar av och huden får mer liv och lyster". Denna text om koppning är hämtad från Axelsons hemsida.



Ovido - Quiz & Flashcards