Alla inlägg den 2 maj 2010

Av Susan Öhrstedt - 2 maj 2010 11:27

Lika säkert som att det alltid blir vår efter vintern så har min vårstress övermannat mig återigen. Ja, jag vet att det inte lönar sig att stressa men när adrenalinpåslaget väl har kommit är det svårt att göra sig av med det i första taget. Mitt förnuft säger mig att allting ordnar sig och allting kommer hinnas med ändå. Ska också tillägga att jobbet påverkar också min stressnivå och där är det mycket som ska hinnas med som mest har att göra med bytet av datasystemet som inte har blivit till en fördel med vissa saker. Dessa grejer måste vi fokusera på de närmaste veckorna och lägga mycket annat åt sidan men det går inte alltid att göra då det är människor det handlar om.  Dessutom ska Tyra vara med och praktisera på mitt jobb denna och nästa vecka och hennes praktik kommer att handla om hälsan (ohälsan) hos oss biståndshandläggare. Där finns det mycket att skriva om vill jag lova.

  

Lilla brasan i Hyllstofta på Valborg och de som var där sjöng också, eller snarare ett försök till det då det gick i två olika takter!


Valborg firade jag i goda vänners lag med grillning under parasoll då regnet kom. Precis som det brukar vara på Valborg och brasan som vi åkte och tittade på i Hyllstofta hade svårt för att ta sig, men till slut så. Det var spännande värre när jag skulle köra till vännerna från Örkelljunga till Ankarlöv som ligger utanför Klippan. Följde GPS:en i mobilen och jag hamnade på mindre och mindre vägar, till slut var jag på en knappt farbar skogsväg och mötte ryttare med sina hästar och dessutom visade GPS:en att jag skulle köra in på en gård för att kunna fortsätta köra vidare. Den gården var en återvändsgränd men fick ju se deras maskinpark på nära håll i varje fall. Har ett dåligt hjullager i fram och såg för mitt inre hur det rasade under min färd på skogsstigen (vägen) och hur förklarar man den vägbeskrivningen för en bilbärgare. Nu har jag lärt mig att skogsstigen heter lilla vägen. Sov över där eftersom jag ville dricka lite vin och blev bjuden på mycket god whisky, kommer inte ihåg vad den hette men är en topp of the line-whisky. Kan säga att det gick betydligt bättre att köra hem än dit och fixade nybakta morgonbullar till Tyra som sov när jag kom hem.

Trots min stress har jag unnat mig att vårskörda lite, rabarber har jag väldigt mycket av, men det var sämre med brännässlorna. Fick använda min röntgensyn (tur man är superwomen) för att hitta dem och fick ihop till en laddning nässelsoppa. Första gräs-vårklippningen kommer också ske idag om gräsklipparen kommer att starta vill säga.

       

Det gäller att kunna se skillnad på nässlor och Hampdån annars blir inte nässelsoppan så god. Lite övervintrad purjolök och fattar inte hur den har kunnat överleva denna vinter. Rabarber till tusen, måste skänka bort lite!

    

Patrik ringde idag och han är utan för Kenya så de hade dop igår då Kung Neptun var på besök på båten eftersom de passerat ekvatorn. Patrik räknas som en befaren sjöman och fick därför förnedra de andra obefarna sjömännen. Kan ni se denna syn framför er: Patrik utklädd till negerkvinna (hans egna ord) med behå, kjol, smycken och krigsmålning i ansiktet. Tjusigt värre! Hans kamera har gett upp och det beror säkert på det tuffa vädret där nere så nu måste en ny fixas. Annars blir det inga bilder att visa sen när han kommer hem här på bloggen. Likaså har hans visakort gett upp och jag måste ringa banken på måndag om det. Nej, nu måste jag ut i det fina vårvädret och göra lite mer nytta!  


  

Ormöga i närbild, eller kaukasisk förgätmigej

Ovido - Quiz & Flashcards