Direktlänk till inlägg 2 januari 2013

Raw food

Av Susan Öhrstedt - 2 januari 2013 18:33

Mådde så mycket bättre när jag körde Detox och kommer därför anamma lite av det och vissa delar påminner om Raw food. Jag menar att om man gör noga uträknade foderstater för djur så kan man väl maximera en människas hälsa och mående med det som äts. Jag blir mycket tröttare och mer körig i magen med sämre kost, vilket jag inte alls vill bli.

Fick en bok i julklapp av Patrik om Raw food. "Karins gröna värld. Livsstil och Raw food" av Karin Haglund. Den boken verkar mycket vettig och tydlig att följa recepten i. Har köpt hem extra mycket grönsaker till att börja göra egna smoothies/juicer. Men jag kommer inte bara äta Raw food utan ha kyckling, fisk, ägg mm till detta.

För er som inte vet vad Raw food innebär är det ett rent, oprocessat sätt att äta. Dvs att man ska köpa ekologiskt och/eller närproducerat, äta vegetariskt med mera. Den ska vara oupphettad, dvs inte värmas mer än 42 grader för då bevaras näringsinnehållet. Raw food brukar vara gluten - och mjölkfri vilket passar mig och min matintolerans perfekt. Det finns så klart mer att berätta om Raw food men jag nöjer mig med detta.

Några för mig helt nya ord ur ordlistan i Karin Haglunds bok:

Furikake - en Japansk kryddblandning

Lucuma - en frukt från Sydamerika

Maca - en rot som används i Peruansk matlagning 

Noriark - ett sjögräspapper  

Så imorgon mixar jag en smoothie till frukost med färsk spenat, äpplen, avokado, vatten, citronjuice och färsk ingefära i. Hela receptet finns i Karin Haglund bok. Mums, det vattnas i munnen redan nu :)


 

Åh, vad jag längtar tills man kan börja skörda sina egna ekologsikt odlade grönsaker igen!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards