Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010

Turkisk öl och vildkatter/hundar

Av Susan Öhrstedt - 22 oktober 2010 19:33

Sist vi var i Turkiet såg vi många utmärglade/skabbiga vilda hundar och katter. Men det hade också förändrats till det bättre. Frågade pappa varför hundarna var märkta som kor på öronen och jag fick veta att de numera kastrerar/steriliserar de vilda hundarna. Fanns halsband på en del av dem som gick i kvarteret och de hade troligen en ägare men de gick helt lösa och ute om dagarna för sig själva. Nedanför balkongen finns en stor fin Rottweiler som jag hörde skälla endast en gång under tiden som vi var där. Den hade ägare och en hundkoja och gick oftast lös om dagarna, men den höll sig till gräsplätten och deras butik. Gick aldrig ut på vägen eller trottoaren trots att många gick förbi där under en dag. Tur att man inte är hundrädd! Kinnda och Viola upptäckte att en på nedre botten i grannlägenheterna mattade många katter, så de hängde ofta över muren där och kelade med dessa katter, en var särskilt oskygg och kelen. Men som sig bör var det noga med handtvätt efter varje kattkelstund. Ett annat hus hade kattungar som alldeles nyligen, när vi såg dem hade öppnat ögonen och vikt upp öronen, så söta. Där stod vi Kinnda, Viola, Tyra och jag och bara sa ÅHHH i kör! 


      

Sagostund för tjejerna varje kväll, vi turades om att läsa och sista kvällen fanns det ingen barnbok kvar att läsa så Tyra läste något om Sveriges historia med en massa kungafakta, väldigt spännande...fast de somnade inte snabbt ända!

Kinnda och Viola hänger över muren in till grannlägenheten, detta var inte den enda katt som strök omkring där. En dag när jag såg den som bodde i ena marklägenheten mata katterna var det nog 10 stycken där.

Vissa katter stryker omkring på stränderna och denna tog för sig av solstolarna på Omi-beach.


För att vara mig drack jag mycket öl under semestern och något glas vin och grogg. Efes, öl blev det nog en varje dag vilket inte låter så mycket men med tanke på att jag kanske i genomsnitt dricker två öl/månad så höjdes min statistik rejält. Att ta en kall öl mitt på dagen då man är så varm och svettig, antingen av allt handlande eller sol/bad var verkligen gott och en lyx. Kan inte säga att ölen var billig i Turkiet, en fyrpack med större glasflaskor kostade 20 Turkiska lira (100 S kr). Mycket iste blev det också, vilket jag tycker är så gott för det passar inte alltid med Turkisk Chai (te) i det varma vädret. När vi ändå är inne på dryck så ligger mat nära till hands och det blev det mycket av och gott. Pappa gjorde sina kebabtallrikar a la Bojan (sig själv), de har faktiskt inte kebabtallrik i Turkiet så som vi tänker på det här i Sverige, med pommes, kebabkött, sallad och dressing. Eller så blev det pappa-donalds och någon god, stark och mustig gryta. Åt ute bara två gånger och det var mycket gott båda gånger och helt olika rätter. Då jag är gluten och mjölkintolerant så är det inte så lätt att äta ute, särskilt inte när man inte kan språket och vill fråga om det är mjölk och glutenfritt, men det löste sig. Hade med mig två limpor glutenfritt bröd hemifrån då det är en basvara och tänkte att det kommer bli tradigt att äta mat, frukost mm utan bröd under semestern. Kan inte tänka mig att Turkiet har glutenfritt bröd så som vi har det i Sverige när inte ens Danmark kan servera en hamburgare med glutenfritt bröd till. 


        

Tjejerna håller inte på och ber om ni tror det, de luktar på Tyras nyinköpta plastmattor till hennes bil, guldiga såklart

Utsikten från ena balkongen och just denna morgon var det till och med snö allra högst uppe på toppen av Tarras

Bilden tagen hos vänner till mamma och pappa när vi var där på middag en dag. Bouganvillor, trillingblommor växer det gott om överallt på Lara och de är så vackra       

 
 
Ingen bild

davva

22 oktober 2010 19:48

Har Tyra turkmattor i bilen ;))

Susan Öhrstedt

23 oktober 2010 10:39

Det kan du fethaja! Snart är hennes bil fullfjädrat volvouppimpad.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards