Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Sista Turkiet-inlägget

Av Susan Öhrstedt - 24 oktober 2010 20:24

Bland det värsta som kan hända på en semester i ett muslimskt land är att ha sin övernattning i närheten av ett Minaret. När första böneutropen på morgonen klockan fem får en att vakna och man inte kan somna om då önskar man Minareterna all världens väg!  Förut fanns det inget böneutrop i närheten av Lara men nu hade det byggt ett av mer kosmetiskt slag ovanpå en butik. Fast alla dessa olikheter och udda inslag som händer under en semester är faktiskt det som innebär en semesterresa utomlands. Annars hade hela resan varit så oändligt tråkig om det varit som det brukar vara hemma. Tänker på olikheterna och frågade pappa en dag varför det står små bås rätt så tätt vid vägarna som det står Ekmek (bröd) på. Jag menar, vitt bröd säljs ju överallt i Turkiet. Han sa att det var ordande jobb av kommunen för de som inte har det så gott ställt och så har de öppet under dagen så länge som det finns bröd kvar att köpa. En Ekmek, vit limpa kostar 60 liraören, vet inte vad det heter på turkiska men det blir ca 3 S kr. Vissa saker är billigare än hemma medans andra saker är dyrare.   

    

Mamma fixar med tvätten som vanligt

Pappa lagar mat

Kristian, fosterbarn som bott hos mamma och pappa i 10 år

Dockorna jobbar på sin solbränna och som de fick kämpa för att få lite färg  

         

Syrrans tvillingar fick lära sig mycket vettiga saker på sista flyget hem. Uttråkade och inte alls sugna på att åter igen måla i sina målarböcker så fick de läsa (titta) i mina tidningar. En Hälsa och en Gardners world och de lärde sig säkert väldigt mycket om hälsa och trädgård. Viola ville behålla Gardners world, vad kan jag säga, sådan mor sådan dotter. Hennes mamma jobbar med trädgårdsmiljö. Men den tidningen behöll jag eftersom den inte var utläst ännu (och så himla dyr). Resan till Turkiet var roligare, dels pga. den stundande ledigheten men också för att alla åkte tillsammans ner. Hem var det först en flygtur till Bryssel på fyra timmar och byte där till Skavsta. Samman lagt tog allting cirka 10 timmar från mamma och pappas lägenhet i Lara, Antalya till Skavsta. Sen körde vi hem direkt med Tyras nya bättre begagnade bil som hon ”fått” av min syster Lillemor. Den gick som en klocka och har betydligt bättre körkomfort än min Opel, ändå är Tyras Volvo 6 år äldre än min ”pärla”. Jag körde på rätt bra då vi skulle hämta Ebba i Eket på natten och ville inte att hundvakten skulle behöva sitta uppe för länge. Kom hem till Sollyckan vid ett på natten och 16 gradig ”värme” i huset. Gissa om vi sov gott (trots kylan) sen i våra egna sängar och utan en massa skällande hundar och annat oljud. Tänk vad tyst vi har det på landet egentligen, så skönt! Dagen efter var jag ledig och gjorde en massa ärenden och det innebär bilkörning, gissa om jag var Turk-alert på allt som eventuellt skulle kunna hända när jag körde bil. I Turkiet är det så mycket folk och bilar överallt så man måste verkligen vara vaken och med, den reflexen fortsatte jag med dagen efter också. Men det gick bort fort då jag insåg att livet på landet och i Sverige innebär mindre bilar och folk överhuvudtaget än i Turkiet.

Hoppas ni har tyckt om att ta del av Turkietresan och har bara en sak att säga om hela semestern. UNDERBART!


    

Tjejerna får sitta och äta tårta i poolen hos vänner till mamma och pappa

Så här blir det när tjejerna plaskar ur allt vatten i pollen. Barn-Ikeapallar är bra till lite av varje

Svart trumpetkantarell, vattnas i munnen på mig men nu får jag vänta till nästa svampsäsong              

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards