Alla inlägg den 4 februari 2010

Av Susan Öhrstedt - 4 februari 2010 21:26

Älskar när snön lägger sig som ett täcke över natur och byggnader. Det blir ett så skönt dovt ljud av de oljud som hörs från motorfordon och människor i en by/stad. Idag när jag åkte till ett hembesök glimrade solens strålar så stjärnlikt på snötäcket, hade just då hellre tagit en tur på skidor istället för att jobba. Det var riden och säkert några lager med tjarvva i muohtan. Nedanstående begrepp om snö från det samiska språket kanske kan få er att förstå föregående mening. Hämtat från Faktoider.


gálav

före där skidorna sjunker djupt i lös vintersnö

guolldo

snöstorm

habllek

lätt luftig dammsnö

jieg a

is

muohta

snö

njáhtso

blöt snö

ridne

snö i träden

ruohkadagá

barblåsta fläckar på kalfjället, vindblotta

siebla

genomblöt snö om våren

sjålkkå

trampad, hård och slät snö

soavlle

sjövatten blandat med snö ovanpå isen

suohpa

snöbro över bäck på sommaren

ásj

gammal grov lös snö, rinner som grovsalt

tjarvva

skare

tjiegar

område där renarna gräver i snön och äter

tsievve

hård snö som renarna inte gräver igenom

vahtsa

litegrann nysnö

åppås

orörd mjuk snö

    

Lite istappar från badrumsfönstret

 

Men sen finns det så klart en baksida av denna underbara snö och denna vecka har den bestått av:

  • Upp tidigare än vanligt för att skotta ut mig till grusvägen.
  • Kommit hem senare minst tre dagar denna vecka från jobbet.
  • Jag måste skotta all den jävla snön själv eftersom min man inte är hemma.
  • Måste jag skotta mer nu så lär ryggen ge upp.
  • Tyra har fått leda cykeln till och från bussen nästan varje dag.
  • Hundarna ska jaga både snön och skyffeln jag skottar med.

Trots allt detta tycker jag ändå om snö och till helgen hoppas jag på en lång tur på skidor med varm choklad och kanelbullar med som pausfika!


   

Julbelysningen hänger fortfarande kvar och lyser upp snön så fint   

Ovido - Quiz & Flashcards