Alla inlägg den 6 januari 2010

Av Susan Öhrstedt - 6 januari 2010 16:17

Patriks huvudhamn kommer vara Djibouti och den hamnen ligger i landet Djibouti, inte i Somalia. Där kommer de knappt vara alls under missionen vilket kanske i mina öron låter lite bättre, eftersom Somalia och dess huvudstad Mogadishu räknas som det mest laglösa stället på jorden just nu. Sen om det finns möjlighet till det beroende på vad som händer under missionen ska de kanske segla till Oman, Jemen och Seychellerna. Väldigt exotiska ställen för oss nordbor och med en kultur som är mycket annorlunda mot vår egen. Jag själv vet inte så mycket om Somalia eller länderna som gränsar till Somalia, eller Röda havet och Adenviken. Därför har jag försökt att hitta lite fakta om Somalia och det har inte varit så lätt, särskilt med tanke på att det inte är en turistmagnet precis. Något som jag inte reflekterat över innan är varför det uppstår sjöröveri just runt Adenviken, förutom att människor är fattiga och i behov av mat. Det beror på att Adenviken är del av transportvägen som leder från Indiska oceanen till Medelhavet, Europa och Nordamerika via Röda havet och Suezkanalen. De viktigaste hamnarna runt Adenviken är Aden i Jemen, Djibouti i Djibouti och Berbera i Somalia (wikipedia). Enligt olika källor är Somalia en utav världens fattigaste länder. Majoriteten av människorna är sunnimuslimer och pratar Somaliska som är besläktat med Arabiska. När jag nu läst lite om Somalia förstår jag varför det är så mycket konflikter i Somalia. Enligt Wikipedia, som jag egentligen inte tycker om att använda som källa, men det enda ställe där jag kunde hitta tillräckligt med information så är Somalia delat i Somiland (som förklarat sig självständigt) i nordväst, de helt eller delvis självstyrande regionerna Puntaland och Galmudug i norr, samt det krigshärjade södra Somalia som kontrolleras av Islamiska domstolarnas union (ICU) och Al-Shabaab och vissa delar av huvudstaden av den internationellt erkända regeringen TFG. Grannländer till Somalia är Etiopien, Kenya och Djibouti.



  

 

Lite fakta om Somalia

 

Invånarantal varierar i olika källor: 8,8 – 10 miljoner


Befolkningstäthet: runt 14 inv/km2


Huvudstad: Mogadishu, som är Somalias största stad


Statsskick: Republik


Valuta: Shilling (SOS)


Befolkningens medianålder: 17,6 år (2006)  


Spädbarnsdödligheten: 12 % (2006)


Befolkningens medellivslängd: 48 år (2006)


Etniska grupper: Somalier 85 %, bantu och andra icke-somalier, däribland araber 15%


De sex största klanerna är: Hawiye, Isaaq, Dir, Darod, Digil och Mifle


Religiös tillhörighet: Sunnimuslimer


Analfabetism: Över 60 % hos den vuxna befolkningen (2001)



 



Skulle någon tycka att det saknas viktiga fakta eller att den fakta jag hittat är fel låt mig få veta det då.

Ovido - Quiz & Flashcards