Alla inlägg den 27 mars 2010

Av Susan Öhrstedt - 27 mars 2010 15:53

Livet rusar på och en annan försöker hänga med så gott det går. Många gånger känns det som att veckorna bara består av måndagar och fredagar. Trots att jag aktivt försöker leva här och nu, så kallad mindfulness. Om veckorna bara rusar på så är helgerna för mig just nu väldigt dryga eftersom det saknas en viktig person i mitt liv. Jag har mycket att göra hemma och det är väl tur det annars hade jag klättrat på väggarna. Redan innan Patriks mission är färdig kan jag utan under – eller överdrifter säga att han inte får göra en sådan här grej igen. Det klarar jag inte av och frågan är om ens förhållande också pallar med det. Visst klarar man oftast mer än man tror, men frågan är till vilket pris.


 

Vårens allra första bukett, snödropp från trädgården plockade av Tyra

  

Började med Qigong för fyra veckor sedan och det är en väldigt bra träningsform, för mig i varje fall, ett mellanting mellan Yoga och Tai chi. Qigong är en medicinsk hälsoaktivitet baserad på kinesisk läkekonst och är en form av självläkning. Det finns många olika skolor inom Qigong men alla kombineras av andning, kroppshållning, rörelser och meditation. Vi har fått jobba mycket med energiuppbyggande under de fyra gånger som jag hittills gått, och det behövs kan jag säga. Det finns vissa punkter/områden som man lagrar denna energi i och de kallas för Dantian. Nummer ett är övre Dantian och sitter på tredje ögat, mellan ögonbrynen. Nummer två är mellersta Dantian och sitter på bröstbenet, mellan bröstvårtorna. Den tredje är den nedre Dantain och är under naveln och det är den vi har jobbat mest med. Ovanstående information om Qigong och Dantian kommer från instruktören Jia Jönsson som driver Lyckostenen i Billesholm. Jag går regelbundet hos henne på Tunaimassage för att minska min värk och slippa ta värktabletter. Det hjälper verkligen för när jag håller upp ett tag blir värken alltför svår för mig. Har nu gjort det och har väldigt ont på vissa ställen men ska gå i slutet av april, ser fram emot det.


”Din skönhet finns i din själ.

Din inre stryka finns i din uthållighet.

Din intelligens finns i din vidsträckta inre rymd.”   Yogi Bhajan  

 

    

Den sista bilden på Valla och hennes absolut sista bilfärd, på väg till veterinären för avlivning 

 

En minnesstund för Valla. Skulpturen har svärfar gjort i lera och sedan målat den svart och urnan som innehåller askan efter Valla

Ovido - Quiz & Flashcards