Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

Praktikveckan

Av Susan Öhrstedt - 31 januari 2010 19:36

Denna vecka som gått har jag haft en praktikant bredvid mig, inte riktigt praktikant, utan en tjej som redan kan yrket som biståndshandläggare och ska lära sig hur man jobbar i Höganäs med detta. Jag har själv varit praktikant en dag på nya jobbet, introduktion i onsdags. Var med en utav de två som jag ska jobba med som biståndshandläggare i Örkelljunga. Så jag fick känna på hur det är att vara den som vet och ska vidarebefordra den kunskapen men också hur det är att vara ”ny” och osäkerheten kring det och tusen frågor som dyker upp hela tiden.

 

Lite kallt och blåsigt ute! 

 

Sen som om inte detta räckte så hade Patrik bestämt att jag skulle vara den som körde in ved med traktorn i helgen. Jag brukar inte göra det, men traktorvana har jag som maskinförare så det var inga problem. Som alltid med en veteranare till traktor, en Volvo från 1951 eller 52 så har de sina egenheter för sig. Fast denna gång startade den som den skulle, även fast det var lite tjockt i kylarvätskan, det översta lagret hade frusit lite. Men det tinade efter att den stått på tomgång ett tag.

En till bild på mig när jag kör traktorn bara för att ni ska fatta att det inte är stillbilder, eller att ni tror att Patrik kört den men att jag hoppat upp på traktorn sen för att det ska verka som om jag gjort jobbet;) 

 

 

Patrik sotar pannan men rökdykare som han är numera så är det väl inga problem för honom! Gissa om han snöt svart sen! 

 

Här kommer min checklista till nästa gång veden ska köras in till pannan.

  • Kolla luften i ena bakdäcket som nästan alltid måste fyllas med luft.
  • Strömmen på vid batteriet.
  • Soppakranen öppnas.
  • Höja hydralen bak och stänga kranen dit.
  • Öppna kranen till hydralen fram.
  • Choken dras ut.
  • Starta och choken in direkt när motorn kommit igång.
  • Stänga av med choken.

Det är nog bra att jag har den uppskriven här så kan jag kolla om den inte skulle starta eller fungerar som den ska när inte Patrik är hemma. Tror ni att det vore nog som praktikant, nej måste fixa räkningarna också för det brukar Patrik ordna annars. Men det är inte så himla svårt, bara följa instruktionerna på internetbanken. Imorgon blir det min andra introduktionsdag på nya jobbet sen blir det allvarligare på tisdag. Jag ser fram emot det nya jobbet och att få lära känna de nya arbetskamraterna. Blev avtackad av mina ”gamla” arbetskamrater i torsdags, fick en blomma med massor av fröpåsar fastklistrade på och ett par supergulliga arbetshandskar med hjärtan på. Har nog tjatat en del om min köksträdgård på rasterna för dem eftersom de visste precis vilka sorter jag brukar sätta då det var precis de fröpåsarna som jag fick.

Patriks vecka har inneburit kalla dagar då de övat på helikopterlandningar, alltså Patrik kör inte helikoptern utan är flight deck crew. Så han hade blivit förkyld efter en sådan övning men mådde bättre nu.  


   

Lite stolt, eller? Patrik övar som flight deck crew.     

 
 
Solan

Solan

31 januari 2010 19:59

Vilken helg ni haft. Så mycket nytt du får lära dig syrran ;) Lycka till

http://www-happyourskennel.com

 
Ingen bild

Davva

31 januari 2010 20:23

Va nice, traktorvan r du väl?! På tal om kallt är i Lofsdalen, igår morse när vi gick ut hade vi -28,5 gr, brr, idag var det bara -18 ;-) ha det gött...

 
Ingen bild

Catharina

1 februari 2010 11:57

Kul att få se dig köra...bra m checklista! Bra du kan med allt nu, kylan är ju otrolig i år. Nu har vi -33, i morse -35.Där gjorde sig Patrik bra, med helikoptern! Tänkte jämförelse m i uniformen.Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards