Alla inlägg den 13 december 2009

Av Susan Öhrstedt - 13 december 2009 21:01

Jag har förpestat Patriks söndag med lite frågor kring FN-tjänsten. Ni som jag undrar väl över hur det går och vad han gör om dagarna i Karlskrona. Förhoppningsvis kommer nedanstående text bringa lite klarhet om Patriks nya liv. Kom gärna med egna frågor om ni funderar över något.   

 

Hur kom det sig att du sökte en FN-tjänst?

Från första början för att jag ville vara på havet, eftersom jag seglade jolle när jag var liten.


Du sökte även förra gången då de sökte personal till Adenviken och blev då reservare. Vad tänkte du om det?

De ville väl ha yngre förmågor.


Hur fick du veta om dessa tjänster?

Den första omgången var via teven, den andra var genom tidningen Helsingborgs dagblad (HD) .


Vad var det för tjänster som du sökte?

Motorman i första hand och skrovmekaniker i andra hand.


Vad innebär motorman och skrovmekaniker?

Motorman har hand om motorerna, vattenförsörjning, el – generatorer och lite annat.

Skrovmekaniker är som en fastighetsskötare fast på en båt, jag ska laga och serva det mesta som inte tillhör maskin. Kallades även för timmerman i och med att båtarna var av trä förr. Det är därför som vår gradbeteckning består av två korslagda yxor. Som exempel kan nämnas att motormän har en båtpropeller.


Vilken befattning har du?

Skrovmekaniker denna gång men förra gången var jag motorman och det var då när jag gjorde lumpen. (Lååångt tillbaka i tiden, reds anmärkning).


Hur kändes det när du åkte till Karlskrona första dagen på det nya jobbet?

Det var med lite fjärilar i magen men även nyfikenhet hur det skulle bli att återse båten (HMS Carskrona) efter så många år, men också hur jag skulle orka med ett militärt liv med uppställningar och annan ”skit”.


Vad tänkte och tyckte de där hemma om detta?

Ja, de blev inte så glada, särskilt inte Susan. Trots att hon hjälpte till med ansökan, säkert hennes förtjänst att jag fick jobbet (reds anmärkning). Men samtidigt så hade Susan aldrig låtit mig söka tjänsten om jag inte skulle få ta den. 

Tyra, Patriks bonusdotter fick samma fråga och hon svarade så här: Tyra tyckte det var bra att han skulle åka iväg, (lite glad) för att slippa honom, men blev mest glad för hans skull eftersom han så gärna ville göra detta.


Nu har det gått cirka en och en halv månad sen du började, hur går det?

Det går bra, ”tvålar skiten ur småbarnen”.  Förvånad över att det går bra även om jag är mycket äldre än de flesta, och att det var många som var så unga. Denna vecka som gått klarade jag alla FYS-testerna.  Patrik fortsätter med att säga att han inte saknar sin fru under veckorna då han är van att vara hemifrån med resejobb. Sen är det mycket nya intryck och mycket som händer under veckorna men vanan att vara hemifrån i perioder gör ju mycket.  


Reflektioner:

Många frågar om det inte är farligt och hur kan din fru gå med på detta, de är också nyfikna på vad Patrik gör i Karlskrona och hur det går för oss som är hemma. Alla tre tycker väl att det inte är så farligt, det kan hända farliga saker både hemma och på jobbet också. Något som överrumplat mig är att saknaden av att ha någon att dela det vardagliga livet med blivit så stort. Det är svårt att ta igen hela veckan händelser, känslor och tankar över helgen.

För att inte helt pinas av leda om kvällarna så går Patrik och några sjömän till en pub ungefär en gång i veckan, Patrik håller på att gå igenom den pubens ölsortiment och har inte kommit så långt ännu. Men hälsosamma saker blir det också, tränar några kvällar (i varje fall säger han det till mig). Tyvärr har Patrik börjat snusa igen, blä och det är verkligen inte hälsosamt! Sen gnäller han över att det är kallt på luckan, vaknar av att han fryser på nätterna. Det är inte lätt när han inte har sin fru som kan värma honom vid sin sida. Trodde att soldater/sjömän skulle bli mindre gnälliga av det militära livet! Mus eller man? Det kan man verkligen undra över och jag är tydligen inte den enda som funderar över detta för hittills har Patrik fått ut större handdukar när han hämtar ut dom, så kallade kvinnohanddukar. Kvinnohanddukar är till för att skyla mer av sin kropp eftersom de delar samma duschutrymme. Kan det vara för att Patrik har så långt hår? Eller han är en sådan hunk att han måste skyla mer av sin kropp för att inte kvinnorna på regementet ska bli förtjusta i honom!


Det är inte varje dag som Patrik kryper för mig, gissa om jag njöt  Han håller på att montera på ett höj och sänkbart skrivbordsunderrede på vårat skrivbord.



     

Uppklädd inför julbordet som Patriks jobb hade i lördags kväll, supergod mat! 













  

Ovido - Quiz & Flashcards