Alla inlägg den 27 december 2009

Av Susan Öhrstedt - 27 december 2009 20:56

Julen för 2009 är över nu men vissa minnen kommer att bestå, som när tomten tog tillbaka en julklapp från Tor, systerbarn, när han skulle visa för Tomten vad det var i paketet. Tor stirrade först på honom sen backade han några steg och till sist vände Tor om och sprang till sin pappa Mattias för att ta skydd bakom honom. Tårarna var så nära...stackarn! Det Tor sa dagarna efter julafton var att tomten var dum. Tomten var lite speciell för när han väl satt sig med säcken för att börja dela ut klapparna läste han på etiketterna att det stod Tomten på alla. Snacka om att barnen funderade när han sa att han skulle gå och inga klappar var utdelade ännu. Men som tur var gjorde Tomten sitt jobb och alla blev så lyckliga!

Systerbarnen Viola och Kinnda hjälper Tomten in i vardgasrummet hos mina föräldrar. Kinnda spanade efter Tomten under Kalle Anka och hans vänner genom fönstret och undrade vart han tagit vägen! 



   

Här är Tomten i full gång med klapputdelningen. Närmast Tomten står Tor, han vågade sig fram igen efter Tomtens försök att ta tillbaka hans julklapp. Det var nog Tomtens bidrag till att göra världen mer grön och miljövänlig, återvinning till nästa års klappar kanske! Viola är allra närmast i bild, stående Kinnda, på knä vid pappa Mattias är Emil. Min mamma Ulla hjälper till att öppna klappar och lilla Miranda sitter tryggt i mamma Lillemors famn, långt från den läskiga Tomten.



  

Jag själv och inte alls så rädd för Tomten och sitter med en klapp i handen, en hårklämma från min dotter Tyra som man ser ena benet och handen av på denna bild. Men innan julkappar och Tomte så stärkte vi oss med god julmat och lite julesnapsar, till och med min man Patrik drack snaps och det händer väldigt sällan!



  

Det här kan man kalla för långbord! Satt inne hos syster Solveig och hennes man Mattias under julmiddagen då hon har mer plats i sitt kök.



    

Det ser väldigt gott ut och det var också mycket gott men efter flera dagar med rester så vill åtminstone inte jag äta denna typ av mat på ett tag. Jag är säkert inte ensam om den uppfattningen! Jag gillar pepparkaksbyn som Solveig och Mattias barn har gjort.



  

Så här nöjd blir man efter god julmat och snapsar, ja, fast Tyra min dotter som sitter till höger är nöjd ändå utan snapsar!  Sammanfattningsvis var julen fridfull och för mättande, som vanligt men det bästa är att träffa sina släktingar eftersom jag gör det alldeles för sällan. En bonus denna jul är att min man Patrik är hemma extra länge då han är julledig. Har börjat vänja mig vid att han är hemma om dagarna nu och jag får passa på att njuta tills  han åker den 6 januari till Karlskrona igen.  

Av Susan Öhrstedt - 27 december 2009 20:23

Det blev tydligen något fel på bilderna som skulle vait med i förra inlägget där Patrik skrev om sin rök-och kemdykvecka. Så de kommer här istället.

En gruppbild på deltagarna! Patrik står upp i mitten, tredje från höger.  


     

Logotype som används av rökdykare ibland!

Ovido - Quiz & Flashcards