Direktlänk till inlägg 22 december 2009

Rök- och kemdykvecka (Patrik gästspelar)

Av Susan Öhrstedt - 22 december 2009 20:22


Veckan började med lite teori på förmiddagen sen på eftermiddagen fick vi bekanta oss lite med andningsapparaten. Efter det fick vi våra kläder, liknande brandmannakläder och när väl dessa var på var det dags för klaustrofobitestet, som innebär att man kryper in i en labyrint av trånga gångar som man bara kan åla sig fram i under totalt mörker. Innan man fick krypa in fick man bära två 25 liters dunkar en sträcka och göra lite armhävningar och köra lite step up så man hade lite puls när man gick in i labyrinten.  Det var inget kul test visade det sig och jag fick stålsätta mig lite för jag kände mig jävligt stressad men som tur var hittade jag ut direkt och var ute igen i ett nafs. Dag två var det lite teori igen innan det var dags för nya övningar som var kalla (rumstemperade) sökövningar i mörker igen och dessa skedde ombord på en båt som heter Smyge. Nu fick vi även lära oss att samarbeta och ha radiokontakt, men också även hålla reda på en brandslang, alla dessa saker gick bra men man blev varm av alla kläder men värre skulle komma dagen efter. Då skulle vi ha varma sökdyk, vilket innebär att man går in i containrar som dom har byggt upp som rum och annat och installerat stora värmekanoner så jag blev varm så svetten bara rann. När olika övningar var gjorda så var det dags för lunch och sen det riktigt jobbiga belastningstestet. Detta var i samma varma container som innan men nu fick man uppgifter att göra tills man inte pallade av trycket mer. Då fick man komma ut och prova att lägga ett pussel som normalt är skitenkelt men man var helt slut av värmen. Hjärnan hade släckt ner så det tog ett lite tag att får rätt på det, men det var ett test för att visa att man inte tänker som man brukar när man blir så varm och trött. Nästa dag började det roliga, eld. Först fick vi gå in i en container för att se hur en eldsvåda uppför sig vid olika tillfällen och olika skeden i förloppet. Det var intressant och kul att sitta och titta hur det började brinna och hur det kom eldsvansar i rökgaserna. Efter det var det dags att göra lite släckningar med lite olika scenarion. Sista dagen var det dags för slutövningen. Då var det dags att använda allt man har lärt sig under veckan med söktekniker och annat. Nu fick vi olika uppgifter, en övning var att det brann i ett speciellt rum och sen att det fattades en person i ett område. Då var det bara att krypa ner med sin rökdykskamrat och göra vad som behövdes göra. Nästa uppgift jag fick var att leta upp en gasflaska och flytta det till ett förutbestämt ställe. Men vi hann med lite bus också det var en av hjälpinstruktörernas sista dag där för hon skulle jobba som brandman igen. När två var inne och gjorde en släckning så stod hon bakom och kollade så det gick rätt till, då komma alla vi andra in och han som höll i brandslangen gav henne en liten dusch.

Denna vecka har varit mycket kul men även väldig jobbigt både psykiskt och fysiskt, jag har lärt mig massor och känner mig mycket tryggare med utrustningen och mig själv, nu när man vet vad man klarar och hur det känns.


 
 
Ingen bild

Catharina

23 december 2009 17:34

Bra att du vet att du kan!! Jag jobbar ju på bageri, där brinner det i bland i ugnarna när det blir strömavbrott. För några år sedan skaffade de brand system, meningen är att vi ska se var det eldsvådan är. När brand alarmet gick tittade vi alla på varandra, dumma som djur, ingen sprang ut, utan fortsatte jobba med att ta hand om brödet. Tur nog var det falskt alarm. Efter det gav de oss en kurs och övning på hur det funkar.God Jul och Kram på er!!

 
Susan

Susan

27 december 2009 20:36

Cat: kul att du delar med dig så mycket av ditt eget liv och dina erfarenheter i dina kommentarer på bloggen. Det blir genast mycket roligare att skriva om det finns en dialog med i varje fall någon stackare som läser min blogg! Så nu kan du det här med vad du ska göra om brandlarmet går? Fortsätta baka? ;)

http://sollyckan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susan Öhrstedt - 2 juli 2013 19:00

Köksträdgården frodas, trots att det blivit lite kallare igen. Här är långbönan Red Noodle på gång och jag har aldrig tidigare odlad långbönor. Ska bli spännande att smaka på dessa sen när de är färdiga.     Blommande dill är så vackert ...

Av Susan Öhrstedt - 30 juni 2013 21:36

Som ni har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Men nu är det dags att fortsätta berätta om det otroligt spännade Svensson-liv som jag lever ;) Min man Patrik kom hem under 10 dagars leave från HMS Carlskrona och Adenviken. Då hade ja...

Av Susan Öhrstedt - 13 juni 2013 21:00

Vilket paaartyyyy!!!! Kommer leva länge på årets SRF tack vare underbara/härliga människor, sol, fest, bra musik och häng. Men det var konstigt att vara där utan min man Patrik och det tyckte även David min kusin som varit där med min man i cirka 1...

Av Susan Öhrstedt - 31 maj 2013 19:04

  En liten Patrik!         En något större Patrik!   Skål på dig älskling!   Coconut island när han åkte jorden runt (lumpen) med HMS Carlskrona   Snygging!   Vet inte om det är jag som tagit denna bild men ...

Av Susan Öhrstedt - 29 maj 2013 20:22

Just nu längtar jag så tills Patrik kommer hem! Men får vänta i ca tre veckor till innan han kommer hem för en veckas leave. Livet liksom naturen snurrar på, fast det känns som om att naturen bara blir vackrare och vackrare. Livet i sig blir nog ocks...

Ovido - Quiz & Flashcards